Forbrugerne har taget magten – også over brands. Spørgsmålet er, hvordan de store brandejere og deres bureauer skal håndtere den situation.
Det kæmper man med alle steder, og det er i den kontekst et nyt initiativ hos McCann Copenhagen skal ses.
Bureauet har indgået en samarbejdsaftale med de to folk bag Bandit. Adm. dir. Morten Ingemann taler om at gøre tilbuddet til kunderne bredere.
“Vi har så at sige sat en ekstra kanon på skibet i forhold til, hvad vi kan tilbyde kunderne. De to Bandit’er er på McCann alle ugens dage – men kun tilknyttet bureauet i tre af dagene. Det er for at sikre, at de har tid til at pleje det, de hele tiden har gjort og for at undgå at pakke dem ind i organisationen. De skal have friheden til at arbejde på tværs af projekter, der passer til dem,” siger Morten Ingemann og tilføjer:
“Hvis man vil have nogle vilddyr, kan man ikke sætte dem i bur og så en gang imellem lukke dem ud og forvente, at de optræder som vilddyr.”
Bag Bandit står Christian Grubert (37) og Rob Scotland (35). Christian Grubert har en baggrund inden for retail, musik og journalistik, mens Rob Scotland har en baggrund som illustrator, forretningsudvikler og fra bureauer.
De har en blog – thisisbandit.com – og et globalt netværk på mindst 6000 mennesker, som de konstant plejer og udvikler.
Dette netværk er centralt i forhold til at forstå, hvordan de arbejder, fordi de som udgangspunkt fokuserer på at forstå forbrugerne. Det lyder umiddelbart som noget der ligner traditionel planning. Men helt så enkelt er det ikke.
“Som unge mennesker oplevede vi, at mange brands havde svært ved at få deres markedsføring helt på plads i forhold til at kommunikere til os, og denne erkendelse var med til at sætte os i gang. Vi søger at beskæftige os med at identificere gabet imellem, hvad brands tror, forbrugerne mener om brandet, og hvad de rent faktisk mener. Hvis du stopper en ung person på gaden, så får du ikke de samme svar, som vi kan skaffe,” siger Rob Scotland og Christian Grubert.
Bandit er i det hele taget svære at sætte i en boks. For noget af deres arbejde ligner ganske rigtigt planning, men de stopper ikke der.
“Vi kalder os for creative strategists, men det er mest fordi, vi ikke har været i stand til at finde en titel, der giver mening. Vi arbejder med research, men fortsætter processen ind i strategi og kreativitet og arbejder grundlæggende også med ideudvikling,” siger de og fortsætter:
“Kompleksiteten er stor i dag, men vi vil gerne medvirke til at bevare styrken og magien i gode ideer og kommunikation. Reklamebranchen har historisk handlet om intuitive folk, der var i stand til at fange tendenser og holdninger og omsætte dem til noget forbrugerne kan tage til sig. Vi tror, at branchen skal finde tilbage til den magi.”
Rob Scotland og Christian Grubert har faktisk projekter for flere af verdens største brands på kundelisten – uden dog at måtte nævne dem. Men selvom verden i princippet er deres arbejdsplads, er de velfornøjede over, at have indgået et samarbejde med McCann Copenhagen.
“Her har vi fundet en organisation, der gerne vil søge den anderledes tænkning, og som har forstået at bringe os ind i den, så vi bevarer vores frihed og derved skabe grundlaget for at udnytte os til det, vi er bedst til,” siger Rob Scotland og Christian Grubert.