McCann laver Movember for kosmetikgigant

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

L’Oréal er hoppet med på Movember-bølgen med en billedbåren kampagne på sociale medier. McCann Copenhagen står bag.

I november lader mænd verden over som bekendt overskægget gro i den gode sags tjeneste. Og hvor der er velgørenhed, er der som oftest også opmærksomhed.

Således forsøger den franske kosmetikgigant L’Oréal sammen med samarbejdspartneren McCann Copenhagen at skrive sig ind i det gode Movember-selskab med kampagnen #everyonemovember.

”Movember er efterhånden velkendt, men har stadigvæk brug for at blive bakket op af tiltag fra både kommercielt og ikke kommercielt hold. L’Oréal er jo et beautybrand og er meget båret af eksempelvis Instagram, og vi viser her, at alle kan støtte,” siger McCanns adm. direktør Tobias Schmidt-Fibiger til Bureaubiz.

Brandet og det gode formål
Movember blev opfundet i australske Melbourne i 2003, og fonden bag har siden rejst milliarder til forskning og støtte i forbindelse med manderelaterede sygdomme som prostata- og testikelkræft.

Tobias Schmidt-Fibiger understeger, at formålet med kampagnen for L’Oréal, nærmere betegnet L’Oréal Men Expert, ikke er at genere salg – det handler om eksponering og om at støtte op om Movember.

”Jeg synes, det er en fin og subtil måde at lave en kampagne på, som jo på den ene side støtter et godt formål og på den anden eksponerer L’Oréal i en positiv sammenhæng. Der skal ikke komme et egentlig salg ud af det, men man lader brand og det gode formål spille sammen.”

Kampagnen #everyonemovember kører i, ja, november på Instagram og Facebook med influencers som Sus Wilkins, Emilie Lilja og Emma Oak i frontlinjen.

Movember

Movember Foundation blev etableret over en øl af Travis Garone and Luke Slattery i Melbourne, Australien, i 2003

De to kammerater ville have overskægget tilbage på mode – i dag er visionen at have en varig effekt på mænds sundhed

Få år senere var projektet udbredt til blandt andet USA og Europa

De rejste midler gik oprindeligt til Prostate Cancer Foundation of Australia (PCFA), men i dag er kræft- og sundhedsorganisationer over hele verden koblet på

De første Movember-kampagner kom til Danmark i 2011

The Global Journal har flere gange placeret Movember som en af verdens 100 bedste NGO’er målt på indflydelse, innovation og bæredygtighed – ifølge foreningen selv er der omkring 5 mio. NGO’er i verden

Har rejst mere end 4,5 mia. kr. og finansieret flere end 1.200 sundhedsprojekter verden over

I Danmark støtter Movembers midler ‘Team science’ prostatakræftforskning samt informationsprojekter under PROPA – den danske patientforening for prostatakræftpatienter og deres venner og familie