Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Halsløs gerning at blive selvstændig nu? Nej! krisetid er også mulighedernes tid. Og når man starter på bunden, så starter man også med lave omkostninger.

Det nye McCann Copenhagen har hidtil ekserceret mest i historier om BBDO-folk, der skiftede St. Kongensgade ud med McCann domicilet i Borgergade.

Nu må bureauet dog også selv opleve, at der er folk, der hopper af til fordel for et nyt bureau. To Momentum-medarbejdere har sagt deres job op og stiftet et nyt bureau under navnet In-Mind.

Men er de da vanvittige! Stifte nyt bureau i en af de værste kriser i branchen i mange år???

“Krisetider kan også være velegnede til at tænke nyt, og desuden har vi jo i lyset af krisen gearet os til dårlige tider. Så kan det jo næsten kun gå fremad”, siger AD’eren Jesper Bräuner, der har stiftet In-Mind sammen med grafikeren og rentegneren Rene Olsen.

De to har faktisk kendt hinanden siden først i 90’erne, hvor de mødtes på en mindre tegnestue i Glostrup. Siden har de været omkring flere af byens større bureauer og i flere omgange også arbejdet sammen – bl.a. Leo Burnett og altså i de sidste 5 år på Momentum.

“Igennem de 5 år på Momentum var der adskillige omvæltninger. Og da vi ofte har snakket om at gå solo, modnedes tanken for alvor, da der igen gik en stor omvæltning i gang, og vi så flere kollegaer forsvinde af den ene eller anden årsag”, fortæller Rene Olsen.

Selvom de via hver deres vej gennem bureauverdenen har været involveret i mange forskellige projekter og også håndteret store kunder som lead-bureau, så er det dog fagområderne direct og trade, der er de mest gennemgående. Og det er da også disse discipliner, der er dominerende for det bureau, de nu er gået i gang med at bygge op.

“Vi ser først og fremmest vores muligheder som bureau nr. 2. Men vi ser os ikke som placeret i en bestemt kasse, og det mener vi også er en gammeldags tankegang. Skal vi sætte en betegnelse på os selv, så vil Activation nok være den bedste”, siger Jesper Bräuner og fortsætter:

“Men Activation er jo i dag meget andet end f.eks. instore – det kan også være et spørgsmål om at få en kampagne op at flyve på nettet – f.eks. gennem en stribe film. Vores ambition er at være et kreativt og effektivt bureau til at eksekvere kampagner og aktiviteter bredere ud”.

De startede In-Mind d. 1. august og har fået et par kunder på listen. Det gælder den tidligere McCann-kunde, Scandic Hotels, hvor de er bureau nr. 2 i forhold til det svenske hovedbureau, samt Ernst & Young og erhvervsmæglerfirmaet RED.

De vil selvfølgelig gerne være mere end to personer på bureauet, men ambitionen er ikke at bygge et imperium.

“Vi vil arbejde efter modellen, hvor vi på basis af en kernestab supplerer med et netværk af free-lancere og andre, således at vi kan sammensætte et hold, der er relevant i forhold til en kundes problemstilling”, siger Jesper Bräuner.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club