Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Burgerkæden vil gøre op med de myter, danskerne har om McDonald's. Kampagnen – og afsættet til dialog – er udviklet sammen med et firkløver af bureauer.

McDonald’s Danmark har netop lanceret en stor kampagne, hvor man uden blusel benytter sig af clickbait-tricket – et velkendt fif, som en lang række medier bruger for at lokke læsere ind på artikler.

I kampagnen ses overskrifter som: ”Du tror det ikke!! Se hvor McDonald’s kyllingekød kommer fra!” og ”Vildt!! Se hvor vi fandt listen over kalorier i Mcdonald’s produkter”.

Kampagnen er lavet i samarbejde med McDonald’s leadbureau DDB, Burson Marsteller, OMD samt Falcon, der står for den tekniske overvågning.

”Vi er oprigtigt stolte af den måde, vi gør tingene på, og det vil vi gerne fortælle danskerne, så de lærer os rigtigt at kende”, siger kommerciel direktør i McDonald’s Danmark, Mads Friis og fortsætter:

”Der er rigtig mange myter om McDonalds. Dem vil vi gerne gøre op med, og det er den her clickbait-kampagne et stort skridt på vejen mod”.

Burgerkæden har oprettet sitet the fast.news, hvor de ’sensationelle’ artikler er lagt op, og kampagnen bliver fulgt op af tre reklamefilm, som ifølge Mads Friis kommer til at køre ’på alle tv-kanaler’.

Kampagnen startede i mandags på Facebook, og indtil nu har kampagnen ifølge Mads Friis allerede fået 2,5 mio. visninger.

”Formået med kampagnen er at fortælle sandheden på en interessant måde og komme myterne til livs ved at få dem italesat. Og der er mange, der har reageret på artiklerne, også ved at komme frem med flere myter, og det er godt, for så er vi i gang med en dialog,” siger Mads Friis, der kom til McDonald’s for halvandet år siden fra Carlsberg.

Online kampagnen kører måneden ud, hvorefter tv-reklamerne starter. Mads Friis kan endnu ikke sige, hvor lang tid de vil køre.

”Men de kommer nok til at køre i lang tid – også ind i det nye år, for det er et langt sejt træk, når man er gang med en holdningskampagne, som det jo i realiteten er.”

Kampagnen kan ses her


Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club