McDonalds er bedst til markedsføring

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip fra weekendens aviser: Læs om nye måder at rejse på og Startour, der rammer plet samt om McDonald’s markedsføringsstunt. Læs også om Carlsbergs marketingdirektør i Danmark, der forsvarer Carlsbergs nye slogan og B&O bossens bedste karriereråd.

McDonalds nummer et til markedsføring

McDonalds er verdens bedste, når det gælder markedsføring og branding, mener Ole Hagh, lektor i marketing på Handelshøjskolen i Århus. Årsagen er, at kæden vedvarende tænker i kundebehov og værner om sit offentlige omdømme.

Det blev da også demonstreret i sidste uge, da McDonald’s lancerede en McJob, der vil udbyde 50.000 nye job over hele USA den 19. april.

“Budskabet er klart og det kan kun tolkes positivt”, siger Ole Hagh og opremser tre årsager:

1. McDonalds skaffer beskæfigelse, som der er samfundsmæssigt behov for. 2. Det går godt, der er kunder i butikken og 3. med flere ansatte kan man forvente en bedre service.

Effekten af dette, mener Ole Hagh, er at flere vil tænke, at det er en god ide at tage på McDonald’s og få en burger (Jyllands-Posten Erhverv Søndag, p. 7).

12 trends inden for rejsetyper

Firmaet Firstmove har interviewet 30 firstmovers og er kommet frem til 12 trends inden for rejsetyper. F.eks. er der Pixirejsen, der er en nøjsom rejse. Den kan foregå på f.eks. lejrskole, camping, højskole og det kan ligeså godt være på Læsø som i Thailand. Tiden er også hellig og derfor er der nul telefon og nul computer.

Ifølge Kirsten Poulsen, direktør i Firstmove, er det nøjsomheden og rejser i pagt med naturen, der går igen hos trendsetterne. De går væk fra massivt forbrug også på ferien.

Kirsten Poulsen mener, at Startours reklamefilm med Mads Mikkelsen, hvor han tjekker ind på et hotel, smider habitten, lukker computeren og mobiltelefonen og ser ud til at ville bruge kvalitetstid med familien på stranden, rammer lige ind i offline-bølgen om ikke at være tilgængelig 24-7.

Reklamefilmen spiller også på familie- og fællesskabsværdier, der er kommet stærkt tilbage, mener Kirsten Poulsen.

De 12 trends er: 1. Pixirejsen. 2: Hellig tid. 3: Rejsen i det fælles. 4: Rejse med indsigt. 5: Rejse i balance. 6: Kulturrejsen. 7: Energirejsen. 8: Oplevelsesrejsen. 9: Nærrejsen. 10: Den kedelige rejse. 11: Rejser med vision. 12: Aktivt skabt ferie

Firstmovers – der udgør ca. 3 procent af markedet – giver en indikation på hvilken måde de resterende 97 procent af os vil agere om 1-3 år (Politiken Søndag Rejser, p. 14-15).

Branchefolk i medierne

Kirsten Ægidius, Carlsbergs marketingdirektør i Danmark forsvarer i næsten en helsides artikel i Politiken Carlsbergs strategi om at bruge det samme slogan globalt.

Kirsten Ægidius indrømmer, at det er svært og at sloganet “probably the best beer ..” faktisk blev opfattet anderledes af skandinaver, der forstod det underspillede og russere og asiater, der tog det mere bogstaveligt: “Hvis nu Carlsberg nu kun muligvis er den bedste øl, så er der jo nok andre der er bedre”.

Alligevel mener hun godt man kan lave et globalt slogan og det er blandt andet derfor, at Carlsberg har ændret deres slogan. I Carlsberg segmenterer de på holdninger, vaner og livsstil, da de mener at kunne henvende sig på samme måde til de segmenter i forskellige lande som Kina, Frankrig og Danmark (Politiken PS Søndag, p. 2).

Tue Mantoni, adm.dir. for Bang & Olufsen giver sit bedste karriereråd:

“Tag aldrig et job på grund af lønnen. I det lange løb bliver du mere succesfuld ved at følge dine evner og lyster” (Berlingske Business Søndag, p. 6).