63 millioner gæster besøger McDonald’s i Danmark på årsplan. Mange af gæsterne får serveret deres mad på en bakke.
Derfor er McDonald’s gået sammen med trykkerivirksomheden KLS PurePrint om at lave bakkeservietter, der er mere miljøvenlige.
De første miljøvenlige Cradle to Cradle-bakkeservietter udkom i december 2017, og efter en beregning af data fra Miljøstyrelsen viser resultaterne, at den første måned med de miljøvenlige bakkeservietter betød 3,5 ton mindre skadeligt affald i forhold til tidligere.
McDonald’s har en målsætning om at blive mere miljørigtige, og hos den danske ledelse modtages de nye tal som et bevis på, at det kan betale sig at sætte fokus på miljøet:
”Vi arbejder målrettet på at blive mere bæredygtige i hele vores produktion, og jeg er stolt over de nye tal, som overstiger mine forventninger. Det er et godt eksempel på, at vi kan bruge vores størrelse til noget godt, ” siger Mads Friis, kommerciel direktør hos McDonald’s i Danmark.
Han fortsætter:
”Det kan virke småt på papiret at ændre en bakkeserviet, men når vi bruger næsten 11 milllioner om året, så bliver mange bække små til en stor flod, som andre forhåbentligt vil lade sig rive med af. Nu har vi i alt fald været med til at forstærke processen mod at få mere bæredygtige tryksager og emballage i Danmark, til glæde for os alle sammen, og det er vi stolte af. Vi håber vi i fremtiden i fællesskab kan fremvise endnu mere markante resultater i samarbejdet,” siger Mads Friis.
Den kommercielle direktør hos KLS PurePrint, Kasper Larsen, er også glad for samarbejdet med McDonald’s, der giver dem muligheden for at udbrede kendskabet til bæredygtige tryksager og emballage.