MEC skal kæmpe for mega-budget

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Medicinalgiganten, Novartis, har besluttet at sende sit globale mediebudget i spil. Det omfatter bl.a. et bredt kendt brand.

Det er en mangeårig relation – både i Danmark og globalt – som udfordres, når Novartis sender sit globale mediebudget i spil.

Det er desuden et budget af betydelig størrelse. Det estimeres til ca. 600 mio. USD – eller godt 3 mia. kroner.

MEC håndterer hovedparten af budgettet – også i Danmark – og har gjort det i en årrække.

Der foreligger ikke informationer om, hvem der kommer til at konkurrere – men som AdAge noterer – det bliver interessant at følge fordi budgettet er så stort, at mange selskaber vil være interesseret. Problemet er, at der er bunker af potentielle kundekonflikter.

AdAGe fortæller desuden, at Novartis hører til de store medicinselskaber, der bruger den mindste andel af deres omsætning på reklame – ca. 3,6 pct. – mens firmaer som AstraZeneca, Eli Lilly, Bayer og GSK bruger fra 5 til 9 pct.

Novartis repræsenterer også Nicotinel, der er et ganske synligt brand – også i Danmark. Hertil kommer, at der i et medicinselskab kan være indtægter på mange andre produkter end medieindrykninger.

Det er derfor givet en kunde, som MEC Danmark vil være ked af at miste.

“Vi er glade for at have Novartis på kundelisten, men vi kan ikke gøre andet end sørge for fortsat at servicere dem bedst muligt,” siger adm. dir. Claus Gilbert Clausen, MEC.