Mediabureau fører foran tre reklamebureauer i prisregn

Peter Engholm
25@mail.dk

Bureaubiz tæller 7 danske og 3 internationale awards, og halvvejs i forløbet, der slutter med Cannes til sommer, har 55 bureauer markeret sig. Se Top20 her.

“De mest prisvindende bureauer” er overskriften på en oversigt, som Bureaubiz bringer i forbindelse med den årlige bureau-analyse, der udkommer i august – en i grunden beskeden og misvisende beskrivelse, for listen omfatter alle prisvindende bureauer, mere end 100 i alt.

Ligesom i fodbold er der i award-sammenhæng en efterårs- og en forårssæson, og efterårssæsonen 2011 er forbi. Men når man siger reklamepris, så vil de fleste nok umiddelbart tænke, at det handler om reklamebureauer. Det gør det dog langt fra – og rent faktisk underbygger efterårssæsonen det synspunkt, at reklamebureauerne ikke længere har patent på prisvindende kreativitet. Det er nemlig et mediabureau, der fører foran tre reklamebureauer.

Bureaubiz’ opgørelse rummer 7 danske bureau-priser suppleret med 3 af de internationale med traditionelt størst dansk deltagelse. Og i løbet af efteråret har vi på hjemlig grund set Rambuk, Aurora, True Award og Advertising Effectiveness Award, og i udlandet Eurobest og Echo Awards.

Efter de seks awards har Mediacom lagt sig eftertrykkeligt i spidsen, takket være to topplaceringer i hhv. AEA og Rambuk, hvor der i dén grad blev suget priser og point.

Herefter følger Zupa Recommended og &Co (det mest prisvindende bureau 2010/11) – ikke helt så overraskende, for de tre bureauer stod i fællesskab bag Gul Bank for Danske Bank, der kandiderer til at være den mest prisvindende case i Danmark i en årrække.

Hjaltelin Stahl Gruppen ligger på 4. pladsen – ikke kun fordi bureauet blev topscorer ved True Award, men også fordi gruppen har høstet point ved 5 af de 6 priser, som det eneste af de alt 55 bureauer på listen.

Forårssæsonen byder på DM-prisen, DIA og Creative Circle Award – samt Cannes Lions, der reelt er VM i reklame, og derfor tæller dobbelt i pointregnskabet.

Creative Circle Award har – med mere end 30 kategorier – masser point i sig, og det giver især reklamebureauerne mulighed for at hale ind på mediabureauerne, der overlader scenen ved kreativitets-prisen til andre.

De mest prisvindende bureauer – efteråret 2011

  • 1. Mediacom 51 point
  • 2. Zupa Recommended 31 point
  • 3. &Co 30 point
  • 4. Hjaltelin Stahl Gruppen 28,5 point
  • 5. IUM 24 point
  • 6. OMD 23 point
  • 7. Mensch 18 point
  • 7. Umwelt 18 point
  • 9. BBDO 17 point
  • 9. DDB 17 point
  • 9. Mindshare 17 point
  • 12. Bates Y&R 15 point
  • 13. Ogilvy 12 point
  • 13. RelationshusetGekko 12 point
  • 15. Klausen + Partners 11 point
  • 15. Halbye Kaag JWT 11 point
  • 17. MEC 9 point
  • 18. Uncle Grey 8,5 point
  • 19. Envision 8 point
  • 19. PHD 8 point

Lige uden for Top20 ligger en kvartet af bureauer med 7 point, bl.a. Sunrise og Wibroe, Duckert & Partners, der hver havde en case på vinderlisten ved Advertising Effectiveness Award.

Sådan gives der point:


1 point for en shortliste, 2 pint for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld, 5 point for en pris (altså awards uden guld, sølv og bronze) + 5 pont for Grand Prix eller lignende hovedpris.


Special Awards tæller ikke med i regnskabet, med undtagelse af publikumsprisen (True Award, Echo og Aurora).


Håndværks-kategorier er i lige så høj grad person- som bureau-relaterede, og derfor halveres point-værdien i regnskabet.