“De mest prisvindende bureauer” er overskriften på en oversigt, som Bureaubiz bringer i forbindelse med den årlige bureau-analyse, der udkommer i august – en i grunden beskeden og misvisende beskrivelse, for listen omfatter alle prisvindende bureauer, mere end 100 i alt.
Ligesom i fodbold er der i award-sammenhæng en efterårs- og en forårssæson, og efterårssæsonen 2011 er forbi. Men når man siger reklamepris, så vil de fleste nok umiddelbart tænke, at det handler om reklamebureauer. Det gør det dog langt fra – og rent faktisk underbygger efterårssæsonen det synspunkt, at reklamebureauerne ikke længere har patent på prisvindende kreativitet. Det er nemlig et mediabureau, der fører foran tre reklamebureauer.
Bureaubiz’ opgørelse rummer 7 danske bureau-priser suppleret med 3 af de internationale med traditionelt størst dansk deltagelse. Og i løbet af efteråret har vi på hjemlig grund set Rambuk, Aurora, True Award og Advertising Effectiveness Award, og i udlandet Eurobest og Echo Awards.
Efter de seks awards har Mediacom lagt sig eftertrykkeligt i spidsen, takket være to topplaceringer i hhv. AEA og Rambuk, hvor der i dén grad blev suget priser og point.
Herefter følger Zupa Recommended og &Co (det mest prisvindende bureau 2010/11) – ikke helt så overraskende, for de tre bureauer stod i fællesskab bag Gul Bank for Danske Bank, der kandiderer til at være den mest prisvindende case i Danmark i en årrække.
Hjaltelin Stahl Gruppen ligger på 4. pladsen – ikke kun fordi bureauet blev topscorer ved True Award, men også fordi gruppen har høstet point ved 5 af de 6 priser, som det eneste af de alt 55 bureauer på listen.
Forårssæsonen byder på DM-prisen, DIA og Creative Circle Award – samt Cannes Lions, der reelt er VM i reklame, og derfor tæller dobbelt i pointregnskabet.
Creative Circle Award har – med mere end 30 kategorier – masser point i sig, og det giver især reklamebureauerne mulighed for at hale ind på mediabureauerne, der overlader scenen ved kreativitets-prisen til andre.
De mest prisvindende bureauer – efteråret 2011
- 1. Mediacom 51 point
- 2. Zupa Recommended 31 point
- 3. &Co 30 point
- 4. Hjaltelin Stahl Gruppen 28,5 point
- 5. IUM 24 point
- 6. OMD 23 point
- 7. Mensch 18 point
- 7. Umwelt 18 point
- 9. BBDO 17 point
- 9. DDB 17 point
- 9. Mindshare 17 point
- 12. Bates Y&R 15 point
- 13. Ogilvy 12 point
- 13. RelationshusetGekko 12 point
- 15. Klausen + Partners 11 point
- 15. Halbye Kaag JWT 11 point
- 17. MEC 9 point
- 18. Uncle Grey 8,5 point
- 19. Envision 8 point
- 19. PHD 8 point
Lige uden for Top20 ligger en kvartet af bureauer med 7 point, bl.a. Sunrise og Wibroe, Duckert & Partners, der hver havde en case på vinderlisten ved Advertising Effectiveness Award.
Sådan gives der point:
1 point for en shortliste, 2 pint for en bronze, 3 point for en sølv, 5 point for en guld, 5 point for en pris (altså awards uden guld, sølv og bronze) + 5 pont for Grand Prix eller lignende hovedpris.
Special Awards tæller ikke med i regnskabet, med undtagelse af publikumsprisen (True Award, Echo og Aurora).
Håndværks-kategorier er i lige så høj grad person- som bureau-relaterede, og derfor halveres point-værdien i regnskabet.