Af Peter Engholm 25@mail.dk

Hele 27 arbejder kom på shortlisten - heraf tog OMD godt for sig med i alt 8 placeringer. Blandt reklamebureauerne deler 3 bureauer førstepladsen.

Meget er nyt i dette års AEA, der hylder den dokumenterede effekt af markedsføringen. Deltagelsen har ny rekord med 41 indsendte cases, en stigning på små 50 pct. i forhold til 2008.

Samtidig har man sagt farvel til den graduerede præmiering, hvor vindercases har fået 1-5 stjerner. Sidste år var der stjerner til fem cases, og Quiksilvers Dynamite Surfing fra Saatchi & Saatchi fik topkarakter.

Fra og med i år vil 10 af shortlistens cases vinde en Advertising Effectiveness Award, og den bedste af disse vindere vil få en Grand Prix. Altså umiddelbart flere vindere – sådan ser arrangørerne det i hvert fald. Andre vil måske sige 1 vinder og 9 andenpladser. 

“Vi udvikler løbende AEA og har lyttet til deltagerne. Og deres opfattelse har været, at selv om man er blevet præmieret med 1 stjerne, så har man ikke rigtig set det som en vinder. Nu understreger vi tydeligere, at der er 10 vindere – også selv om alle 27 på årets shortliste er vindere. Alle har kunnet dokumentere, at de har skabt værdi for kunden, og listen understreger, at det kan gøres på flere forskellige måder. Det er et hårdt felt,” siger Bjørn Karsholt, direktør i DRRB.

Bureaubiz har forneden samlet de mange bureauer på shortlisten og inddelt dem i to lister: mediabureauerne samt DM- og reklamebureauerne.

Her står OMD absolut stærkest i feltet med hele 8 nomineringer – svarende til en tredjedel af de cases, hvor et mediabureau er blandt afsenderne. Blandt reklamebureauerne – hele 17 i alt – skiller Bates, Robert/Boisen og Partners sig ud med hver tre nomineringer.

Den mere detaljerede shortliste kan du læse på www.drrb.dk.

Arrangørerne er, udover DRRB, Dansk Annoncørforening og TV3. AEA finder sted den 5. november i DGI-byen i København. 

AEA 2009 – de nominerede mediabureauer

  • 8 OMD
  • 4 Mediacom
  • 3 Mediaedge:cia
  • 3 PHD
  • 2 Maxus
  • 1 IUM
  • 1 Carat
  • 1 Vizeum

AEA 2009 – de nominerede reklame- og dialogbureauer

  • 3 Bates Y&R
  • 3 Robert/Boisen & Like-minded
  • 3 Wibroe, Duckert & Partners
  • 2 DDB
  • 2 Sunrise
  • 1 &Co
  • 1 Bark
  • 1 Fradhouse
  • 1 Halbye Kaag JWT
  • 1 LoweFriends
  • 1 Mantra
  • 1 Ogilvy & Mather
  • 1 Ogilvy Acticvation
  • 1 Propaganda McCann
  • 1 Saatchi & Saatchi
  • 1 Very 
  • 1 Williams
  • 1 Wunderman

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club