Mediabureau lancerer robotter til at klare indkøb

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Vivaki, der rummer Starzom og Zenith , lancerer nu et nyt selskab, der starter med 15-20 medarbejdere på nordisk niveau.

Performics hedder et nyt selskab i Vivaki-gruppen. som navnet antyder, så handler det om performance marketing – men det rummer også en aktivitet, der handler om automatiseret medieindkøb i den digitale verden.

“Automatiseret indkøb er muligvis den største nyskabelse, der nogensinde er sket for digitale medier, hvor vi erstatter den noget gammeldags salgsmodel med sælgere og mediebureau-indkøbere, og i stedet lader computere handle på elektroniske markedspladser. Det svarer lidt til, hvad der skete på de finansielle markeder, hvor der ”i gamle dage” stod tradere på gulvet, og som endte med computerindkøb på de globale finansielle markeder,” siger Anders Elley, der er sat i spidsen for det nye selskab.

Han henviser til, at 65 pct. af indkøb i USA i dag foregår automatiseret. Det performancebaserede kommer ind i form af, at betaling bygger på opnået resultat.

Vivaki er ejet af Publicis, og Performics bliver en del af gruppen i Norden, der også omfatter Starcom og Zenith.

De medarbejdere, der arbejder med search, mobil etc. flytter med til Performics, der således lanceres med 15-20 medarbejdere i Danmark, Norge og Sverige.

Performics vil levere performance marketing løsninger på tværs af kanaler, indholdsproduktion og teknisk ekspertise. Grundlaget er en blanding af egenudviklede værktøjer, performance indsigt og kommunikationserfaring. 

“Performance Marketing er den hurtigst voksende disciplin inden for digital markedsføring, og vi har brug for en stærk tilstedeværelse i norden,” siger Fred Joseph, CEO for Performics EMEA.

Anders Elley har været hos Starcom siden 2004 og kommer fra en rolle – gennem de seneste tre år – som vice CEO i Vivaki Danmark.