Mediabureauer slår andre bureauer på kendskab

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

I hvert fald dominerer de Top 10 listen over kvalificeret kendskab. Reklamebureauerne er dog fortsat den vigtigste samarbejdspartner.

Kigger man på totalt kendskab, så dominerer reklamebureauerne listen over Danmarks mest kendte bureauer. Indsnævrer man det i stedet til kvalificeret kendskab, så dominerer mediabureauerne listen.

Det viser den årlige MyImage analyse, som MyResearch står bag i samarbejde med Bureaubiz. Top 10 listen på tværs af bureautyper rummer seks mediabureauer, tre reklamebureauer og et enkelt digitalt bureau.

  1. Carat (m) 36 pct.
  2. Kunde & Co (r) 32 pct.
  3. OMD (m) 30 pct.
  4. Mediacom (m) 27 pct.
  5. IUM (m) 24 pct.
  6. MEC (m) 23 pct.
  7. Zupa Recommended (r) 23 pct.
  8. Mindshare (m) 19 pct.
  9. Creuna (d) 18 pct.
  10. Wibroe, Duckert & Partners (r) 18 pct.

Mediabureauerne ser således ud til at have den tætteste relation med kunderne. Men det er ikke en relation, der nødvendigvis placerer dem forrest i annoncørernes markedsføring. Når annoncørerne skal afgøre, hvilken bureautype, der er den primære samarbejdspartner, så dominerer reklamebureauerne fortsat foran de digitale bureauer og først på tredjepladsen kommer mediabureauerne.

“Mediabureaubranchen er mindre fragmenteret end de øvrige bureautyper. Kunderelationerne er placeret på færre bureauer end på reklamebureauerne, hvor der endda ser ud til at ske en yderligere fragmentering, og derfor er det nok meget naturligt, at de dominerer Top 10 listen over kvalificeret kendskab,” siger adm. dir. Mogens Østergaard, MyResearch.

Kvalificeret kendskab er dog et ret interessant nøgletal for bureauerne. I forbindelse med det seneste seminar i projektet Vinderbureauernes DNA, som MyResearch gennemfører sammen med den tidligere nordiske chef for Aegis Media Henrik Jensen, var en af konklusionerne at det kvalificerede kendskab spiller en vigtig rolle i forhold til sandsynligheden for at blive inviteret til pitch

“Og det gælder specielt reklamebureauerne. I højere grad end de to andre bureautyper, så kan reklamebureauerne øge sandsynligheden for at blive inviteret med i en pitch ved at øge det kvalificerede kendskab,” siger Mogens Østergaard.

Til gengæld er der ikke nødvendigvis nogen sammenhæng mellem kendskab – totalt eller kvalificeret – og image.

Image opgøres for hver enkelt bureautype, og man kan ikke sammenligne image-scoren på tværs. Men kigger man på hver enkelt bureautype, så er der seks bureauer, der lige nu ser ud til at skille sig ud:

  • Kunde & Co, &Co og Hjaltelin Stahl blandt reklamebureauerne
  • OMD og Carat blandt mediabureauerne
  • Magnetix blandt de digitale bureauer

Kun tre af dem optræder på Top 10 listen over det største kvalificerede kendskab: Kunde & Co, Carat og OMD. Den suveræne imagekonge blandt de digitale bureauer, Magnetix, kommer på 12. pladsen (15 pct.), mens nr. 2 blandt reklamebureauerne, &Co (16 pct.), indtager 11. pladsen. Kunde & Co og &Co har skilt sig ud på de to første pladser, mens Hjaltelin Stahl har lagt sig solidt på 3. pladsen. På kvalificeret kendskab er Hjaltelin Stahl nr. 14 (15 pct.)