Mediacom Group (MCG) sætter navn på de foreløbigt 12 medarbejdere, der er kommet til bureaugruppen på det seneste, og det er på flere plan en blanding: De er hentet fra forskellige bureautyper, der er både den dybt rutinerede og det nyuddannede talent – og så er der dem, der vender tilbage til gruppen.
MCG har siden Jesper S. Jørgensens tiltræden som CEO for et halvt år siden været i gang med en transformation, og næsten hver femte medarbejder er blevet skiftet ud.
”Transformationen kræver nye og ikke mindst andre komplementære kræfter. Gamle vaner skal brydes, nye processer skal opbygges og så er det altid sundt at få folk fra andre brancher ind, der som jeg selv stiller spørgsmålstegn ved det etablerede,” siger Jesper Jørgensen.
Ny creative director kommer fra AIAIAI
Blandt de 12 seneste er en ny creative director til Mediacom Beyond Advertising. Her ligger det nye ikke kun i selve stillingen, der – understreger Jesper Jørgensen – ikke har været prioriteret af den forrige ledelse, men også i at vedkommende senest kommer fra kundesiden.
Peter Michael Willer kommer fra høretelefonsbrandet, AIAIAI, hvor han var co-founder og kreativ direktør. Tidligere har han siddet på bureauer som Grey, SeLigeMig og Co+.
”Peter er en både reflekterende og kvalitetsbevidst kreativ strateg, der qua sin baggrund har et ekstraordinært godt øje for, hvordan og hvornår kreativitet gør en forskel for et brand. Men ligeså vigtigt, så er Peter – eller Mix, som han bliver kaldt – et utroligt rart og sympatisk menneske,” siger Jesper Jørgensen.
Han tilføjer om kreativitetens rolle i gruppen:
”MBA har en lang række stærke, kreative og effektfulde kampagner bag sig. På trods af det opfattes MBA – hos dem, der ikke har arbejdet med os – desværre stadig som klassisk ”kunne det ikke være sjovt at …”-kreativitet. Den opfattelse skal vi have gjort op med. Vi har vores rødder i medier, og det skal vi udnytte. Vi skal være dem, der omsætter læringer fra kampagne til kampagne – og bedst formår at engagere forbrugerne. Slaget skal vindes mellem kampagnerne, og det kræver datadrevne indsigter og kulturelt relevant kreativitet. Og Peter Willer skal sammen med MBA-holdet lede den mission.”
Altfavnende client service director eksisterer ikke længere
Med reorganiseringen af bureauet følger også et nyt syn på jobtitler og -funktioner:
”Tanken om den altfavnende client service director, der ubesværet kan rådgive på tværs af industrier, jonglere med paid, owned og earned, kravspecificere en automation-løsning og samtidig skelne kreative indsigter fra banale fakta, er død. Demokratiseringen af marketing har betydet, at der skal specialister på banen langt før normalt,” siger Jesper Jørgensen.
Som eksempel på en ny titel er head of owned media, som Nadia Villadsen er hentet ind som. Hun er kommet fra Isobar, hvor hun senest var seniorkonsulent og har med arbejdet strategi og eksekvering fokuseret på owned media.
”Nadia er kanondygtig inden for bl.a. websites, commerce-løsninger, apps og marketing automation. Hun er hentet til MCG for at styrke rådgivningen inden for netop owned media, der er et strategisk udviklingsområde på bureauet,” siger Jesper Jørgensen.
Et andet eksempel på ”de nye vinde, der blæser på bureauet” er Martin Madsen-Mygdal, der er ansat som head of marketing technology. Om den tilføjelse siger Jesper Jørgensen:
“Martin har arbejdet med digitale løsninger siden 1995, bl.a. med e-mail marketing, CRM og marketing automation på mange af landets store digitale bureauer. Han er en knalddygtig rådgiver inden for MarTech, der ikke er bleg for at stikke fingrene ned i eksekveringen.”
Han sætter disse ord på resten af de seneste tilkomne:
Alexander Ostenfeldt Lund, marketing technologist, MCG
“En krumtap i den nyoprettede MarTech-afdeling. Han sidder med både strategisk og teknisk implementering, og mest med hovedet dybt nede i teknikken. Han er ekspert i alt fra systemkonfiguration og SQL-opslag til integrationer med tredjepartssystemer.”
Pernille Reinhold, creative technologist, MCG
“En fantastisk hybrid – kreativt og teknisk kompetent. Hun kan programmere, er nysgerrig omkring alt tech, elsker at skrive og brænder for at konceptualisere løsninger, der giver værdi på baggrund af samspillet mellem systemer, kanaler og budskaber til modtageren.”
Silke Stryhn, cross media lead, MCG – Mediacom
“Har de seneste tre år arbejdet hos Publicis Media og kommer med en stor, digital værktøjskasse. Som cross media lead udarbejder hun strategi og rådgiver kunder på tværs af paid og owned.”
Patrick Hoff Sonne, group client lead, MCG – m/SIX
“Kommer retur til m/SIX efter otte måneders get away hos Publicis, hvor han var business advisor. Patrick overtager ansvaret for m/SIX-teamet i dagligdagen, og vil fungere som rådgiver på tværs af en række store og meget digitale kunder.”
Signe Frandsen, client lead, MCG – Mediacom
“Vender hjem til MCG efter tre år som kundeansvarlig hos Vizeum. Hun har stor erfaring med at lede og udvikle både store og mindre kunder, og har en stor kompetence i at levere mediestrategiske løsninger, der taler ind i kundens forretningsmæssige mål og udfordringer på tværs af kanaler.”
Claus Olsen, client lead, MCG – Mediacom
“Hjemvendt med erfaring fra store nationale og internationale kunder. Hans digitale mindset er et perfekt match til den nye retning, hvor vi bygger bro mellem paid og owned. Han får bl.a. ansvar for at drive og udvikle en række vigtige samarbejder.”
Helena Westmark, jr. project lead, MCG – Mediacom
“Fastansat som junior project lead og inden da havde vi fornøjelse af hende i både en praktikantrolle og efterfølgende som studentermedarbejder. Hun er en af de unge talenter, hvis udvikling vi ser meget frem til at følge og nyde godt af.”
Christian Ørnstrup Etzerodt, cross media lead assistant, MCG – Mediacom Aarhus
“Et talent med et vanvittigt højt niveau, han lærer drønhurtigt, er sikker i sine leverancer og har et stort gåpåmod. Det er derfor en stor glæde, at vi kan fastansætte Christian som cross media lead assistant.”
Uafklaret: Business director, MCG – Mediacom Aarhus
“Lige et par uger for tidligt at præsentere vedkommende med navns nævnelse. Men en profil i branchen, der ikke kommer med mediabureaubaggrund, men fra den mere digitale og kreative del af bureaubranchen. Vedkommende skal hjælpe med at løfte newbizz og vores generelle strategiske dialog med kunderne i Aarhus og København.”