Mediacom og Danske Bank triumferede ved Rambuk

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Med undtagelse af en enkelt OMD-gevinst stod der Group M på det hele – med Mediacom som den helt store sejrherre: tre 1. pladser og Grand Prix’en

Bureauverdenen fik en ordentlig bandbulle sidste år, da Danske Banks marketingdirektør, Joachim Rubow talte på Mediadagen som optakt til uddelingen af Årets Rambuk.

“Annoncørerne er tabere i bureauernes positionerings-karrusel,” lød det barske budskab.

Han skånede i øvrigt heller ikke sin egen arbejdsplads, og dens markedsføring, som han karakteriserede som til tider arrogant.

I går vendte han og Danske Bank så tilbage for sammen med sit mediabureau, Mediacom, at blive aftenens helt store vinder.

Danske Bank og Mediacom vandt to af syv kategorier med den kampagne, hvor banken satte sin traditionelle kampagne og slogan på pause og placerede sig i lytterens rolle oven på massive image-problemer. Gevinsterne kom i Digital-prisen og Involveringsprisen. Disse to blev så krydret med aftenens hovedpris, Grand Prix’en.

Men er Danske Bank casen så udtryk for noget af det, som Joachim Rubow efterlyste sidste år?

“Det er lykkedes at bringe de forskellige discipliner i spil på de relevante tidspunkter og få dem til at fungere sammen om et fælles mål – så i den forstand ja. Og kampagnen har da også gjort meget godt for banken. Men vi bilder os dog ikke ind, at opgaven nu er løst. Man kan sige, at vi har påbegyndt en løsning. Der er fortsat mange ting at gøre – og ting der kan gøres bedre,” siger Joachim Rubow.

I 1001 Hal på Islands Brygge i København blev Danske Bank hyldet af Mediadagens 350 deltagere for modet i at gå i offentlig dialog med kunderne. Tiltaget kom nemlig på et meget kritisk tidspunkt for banken, og hyldesten gjaldt også den konsekvens, det blev gjort med. Men jurymedlem Christian Peytz, der begrundede den ene af priserne, stillede netop spørgsmålet, om det blot var en kampagne.

“Hvis det viser sig at være mere end det, så står vi her måske igen til næste år,” sagde Christian Peytz.

Med Danske Bank var det dog ikke slut for Mediacom. Sammen med MEC Access vandt bureauet den taktiske pris for TDC Home Trio.

Mediacom blev således aftenens helt store triumfator med både Grand Prix og prisen i tre af syv kategorier.

Men det blev i det hele taget Group M’s aften. Mindshare tog sig af to kategorier, mens MEC vandt en – i øvrigt på bureauets eneste nominering.

OMD blev ene om at bryde Group M’s sejrsparade med sejren i en enkelt kategori. OMD kunne dog glæde sig over sammen med Mediacom at have toppet nomineringslisten med i alt fire shortlistede.

Aftenens største, enkeltstående glædesudbrud kom dog fra en anden kant: Disney XD, en af aftenens sponsorer, trak lod om et gavekort på 10.000 kr. til Disneyland Paris – og ganske vist sad Gry Thonbo fra Egmont Magasiner langt tilbage i salen, men hendes hvin kunne høres over hele salen, da Mediadagens konferencier, Henrik Byager, trak og udråbte hendes navn. 

Vinderliste

Kategori: Medieidé-prisen

  • Mediabureau: MEC
  • Annoncør: HK Danmark
  • Kampagnens navn: Ligeløn

Kategori: Mediestrategi-prisen

  • Mediabureau: Mindshare A/S
  • Annoncør: Rockwoll
  • Produkt: Rockwoll
  • Kampagnens navn: Stop Local Warming

Kategori: Digital-prisen

  • Mediabureau: Mediacom
  • Annoncør: Danske Bank
  • Produkt: Mening og Handling
  • Kampagnens navn: Mening og Handling 2009

Kategori: Involverings-prisen

  • Mediabureau: Mediacom
  • Annoncør: Danske Bank
  • Produkt: Mening og Handling
  • Kampagnens navn: Mening og Handling 2009

Kategori: Den taktiske pris

  • Mediabureau: Mediacom/MEC Access
  • Annoncør: TDC Privat
  • Produkt: TDC Home Trio
  • Kampagnens navn: TDC Home Trio Åbent Hus 2010

Kategori: Kampagne-prisen

  • Mediabureau: OMD
  • Annoncør: DSB
  • Produkt: S-tog
  • Kampagnens navn: Tag cyklen gratis med i S-toget

Kategori: Indsigts-prisen

  • Mediabureau: Mindshare A/S
  • Annoncør: Hasbro
  • Produkt: Cranium Family
  • Kampagnens navn: Brætspillet tilbage i familien

Grand prix:

  • Mediabureau: Mediacom
  • Annoncør: Danske Bank
  • Produkt: Mening og Handling
  • Kampagnens navn: Mening og Handling 2009