Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Nye aktiviteter udvikler sig stærkt – men de nye kompetencer er dyre. Ny stor kunde er netop landet.

Mediacom udviklede sig stærkt i 2007 hvad angår omsætning og bruttoavance. Men fremgangen forplantede sig ikke i samme omfang til bundlinjen.

“Vi er vokset på vores traditionelle forretningsområder men i høj grad også på nye som f.eks. digitalisering, sales modeling og analyse. Specielt på det digitale område går det stærkt, men det kræver investeringer i nye kompetencer, som er dyre”, siger adm. dir. Ulrik Thagesen fra Mediacom.

Mediacom-koncernen omfatter Mediacom, Promedia og Mediabroker, men der er aflagt særskilt regnskab for sidstnævnte. Her er der tale om et decideret fald på bundlinjen som følge af markant vækst i både personale- og andre eksterne omkostninger. Men også Mediabroker har vækst på toplinierne.

Ulrik Thagesen kan samtidig glæde sig over en ny stor kunde, der er landet for kort tid siden. Det drejer sig om optikerkæden Specsavers – i Danmark repræsenteret ved Louis Nielsen – som er landet på nordisk plan. Kæden har ligget forskellige steder i de enkelte lande.

“Det er naturligt for os, at konsolidere vores budgetter hos en mediapartner med et stærkt nordisk setup, der kan være med til at drive vores brand i norden og på de enkelte markeder,” siger Lone Lorentzen, Nordisk Marketing direktør hos Specsavers, i en pressemeddelelse.

Nøgletal for Mediacom (koncern)

  • Omsætning 1035,426 mio. kr. (+16 pct.)
  • Bruttoavance 89,896 mio. kr. (+17 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 809.784 kr. (+2 pct.)
  • Bruttoavance-procent 8,7 (8,6)
  • Lønandel 63 (63)
  • Resultat før skat 7,861 mio. kr. (+8,3 pct.)

Nøgletal for Mediabroker

  • Bruttoavance 8,259 mio. kr. (+12 pct.)
  • Bruttoavance pr. medarb. 1,032 mio. kr. (-2 pct.)
  • Lønandel 62 (54)
  • Resultat før skat 1,948 mio. kr. (-37,5 pct.)

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club