Kundernes koncepter skriger på fleksibelt content, der er skabt digital first, lyder begrundelsen for, at et mediebureau springer ud i at oprette et produktionsselskab.
Helt så direkte er relationen i realiteten dog ikke. Der er tale om en knopskydning fra Mediacoms reklamebureau, Mediacom Beyond Advertising (MBA), der med oprettelsen af MBA Studio mener at kunne udfordre traditionelle produktionsselskaber. Det fremgår af en pressemeddelelse.
Ifølge Mathias Starklint, der var video produktion lead hos MBA og som nu er blevet sat i spidsen for MBA Studio, er det et naturligt næste skridt for MBA at skabe et produktionsbureau. De seneste år har MBA allerede produceret film til både digital og offline via produktionsselskaber og egne setups. Så hvad man reagerer på i Mediacom er simpelthen bare, hvad der bliver efterspurgt:
“Vi rykker i virkeligheden bare på et behov, vi selv har oplevet i lang tid. De store produktionsselskaber, der laver store flotte film, er bare ikke altid det, der er brug for. Vi har masser kunder med koncepter, der skriger på fleksibelt content, der er skabt digital first. Eller måske i virkeligheden relevance first” siger Mathias Starklint i pressemeddelsen.
Udover Mathias Starklint er der blevet ansat to fotografer og klippere til MBA Studio. Det medgives i pressemeddelelsen, at der måske i højere grad er tale om et produktionsfælleskab end et inhouse produktionsselskab, da modellen er baseret på freelancere. De kommer til at sidde i et fællesskab på MBAs kontor, men der er, ifølge Rasmus Fisker, chief strategy officer i MBA, ikke tale om et fuldbyrdet ægteskab.
“Dvs. vi ikke er tvunget til at bruge præcis dem, hvis opgaven kræver noget andet, og samtidig kan de tage andre projekter ind som de synes er spænende. Men de er en del af MBA i hverdagen, hvilket er platformen for vores fælles mindset og produktionsagilitet,” siger han til Bureaubiz.
Mathias Starklint og Rasmus Fisker
Det er det setup, der skal gøre MBA Studio i stand til at udfordre traditionelle produktionsselskaber. I stedet for at have fokus på upper funnel og kampagnefilm på 30 sekunder, der skal versioneres, mener man at kunne finde en plads på markedet ved at indtænke funnel fra starten i produktionen og desuden specialisere sig i særligt digitale formater og koncepter – som reels, instant experiences og pre-rolls.
“Vi går jo ikke fuldstændig rogue, men vi gentænker processerne og bevæger os friere, så produktionerne i højere grad følger konceptet og kanalvalget. Det, synes vi, har været en mangel,” siger Rasmus Fisker.