2013 sluttede optimistisk – med en vækst i mediaomsætningen i 2. halvår på 2 procent.
Det var imidlertid ikke nok til at udjævne faldet i 1. halvår på 4 procent. Dermed endte sidste års mediaomsætning med et lille fald på 1 procent.
Det viser Kreativitet & Kommunikations Mediaindex for hele 2013, der samtidig angiver den samlede mediaomsætning for 2013 til 4,8 mia. kroner.
Det er nok en gang de digitale medier, der trækker læsset – med en fremgang på 20 procent.
Printmedierne fortsætter deres tilbagegang, og med et fald på 14 procent repræsenterer de den største tilbagegang sammenlignet med de øvrige medier.
Fremgangen i 2. halvår 2013 kommer fra en positiv udvikling inden for alle medier. Print går således kun -11 procent tilbage i 2. halvår i forhold til -16 procent i 1. halvår, mens tv kun går -3 procent tilbage i forhold til 5 procents fald.
Digital går hele 28 procent frem i 2. halvår mod et plus på 13 procent i 1. halvår.
”Det er yderst positivt, at der fortsat er massiv fremgang i de digitale medier. Det tyder på, at der fortsat er et stort potentiale inden for det digitale område – og at vores medlemmer bliver bedre og bedre til at indfri det,” siger Kreativitet & Kommunikations direktør, Tine Aurvig-Huggenberger.
Hun tilføjer:
“Resultatet for 2013 blev som forventet, selv om vi havde håbet på en lidt stærkere afslutning. Reklameomsætningen i medier er en vigtig indikator for bureauernes udvikling, og det er derfor glædeligt, at mediaindexet for 2. halvår viser en vækst på 2 pct. Det kan være et tegn på, at det går i den rigtige retning”.
1. halvår 2013 | 2. halvår 2013 | helår 2013 | |
-16% | -11% | -14% | |
TV | -5% | -3% | -4% |
Digital | 13% | 28% | 20% |
Andre | -11% | -1% | -6% |
Total | -4% | 2% | -1% |