Mediaomsætning 2013: Året endte positivt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Desværre kunne stigningen i 2. halvår ikke opveje faldet i 1. halvår og derfor faldt 2013 samlet set – en smule.

2013 sluttede optimistisk – med en vækst i mediaomsætningen i 2. halvår på 2 procent.

Det  var imidlertid ikke nok til at udjævne faldet i 1. halvår på 4 procent. Dermed endte sidste års mediaomsætning med et lille fald på 1 procent.

Det viser Kreativitet & Kommunikations Mediaindex for hele 2013, der samtidig angiver den samlede mediaomsætning for 2013 til 4,8 mia. kroner.

Det er nok en gang de digitale medier, der trækker læsset – med en fremgang på 20 procent.

Printmedierne fortsætter deres tilbagegang, og med et fald på 14 procent repræsenterer de den største tilbagegang sammenlignet med de øvrige medier.

Fremgangen i 2. halvår 2013 kommer fra en positiv udvikling inden for alle medier. Print går således kun -11 procent tilbage i 2. halvår i forhold til -16 procent i 1. halvår, mens tv kun går -3 procent tilbage i forhold til 5 procents fald.

Digital går hele 28 procent frem i 2. halvår mod et plus på 13 procent i 1. halvår.

”Det er yderst positivt, at der fortsat er massiv fremgang i de digitale medier. Det tyder på, at der fortsat er et stort potentiale inden for det digitale område – og at vores medlemmer bliver bedre og bedre til at indfri det,” siger Kreativitet & Kommunikations direktør, Tine Aurvig-Huggenberger.

Hun tilføjer:

“Resultatet for 2013 blev som forventet, selv om vi havde håbet på en lidt stærkere afslutning. Reklameomsætningen i medier er en vigtig indikator for bureauernes udvikling, og det er derfor glædeligt, at mediaindexet for 2. halvår viser en vækst på 2 pct. Det kan være et tegn på, at det går i den rigtige retning”.

1. halvår 2013 2. halvår 2013 helår 2013
Print -16% -11% -14%
TV -5% -3% -4%
Digital 13% 28% 20%
Andre -11% -1% -6%
Total -4% 2% -1%