Af Peter Engholm 25@mail.dk

Børsen skriver i dag, at branchesitet Mediawatch er presset af underskud for i år og at der stilles store krav til næste år. Det har fremkaldt en skarp reaktion fra chefredaktøren.

Nyhedssitet Mediawatch har det seneste år været sine ejere, JP/Politikens Hus og A-pressen, et dyrt bekendtskab. Underskuddet for 2008 bliver på 2,5 mio. kr. Det fremgår af en artikel i dagens udgave af Børsen, hvor der skrives, at Mediawatch presses af underskuddet. Men artiklen har fået en skarp kommentar fra Mediawatch (se sidst i artiklen).

JP/Politiken overtog 60 pct. af Mediawatch i september sidste år, og siden er der investeret tungt i sitet – men tilsyneladende ikke videre langsigtet, for JP-direktør Klaus Høeg-Hagensen siger i dag til Børsen, at han vil ikke høre på dårlige undskyldninger, f.eks. om annoncekrise, men vil have valuta for investeringen.

“2009 skal give overskud, og derfor skal vi op på en omsætning på 5 mio. kr. Det er jeg klippefast i troen på, at vi når”, siger Klaus Høeg-Hagensen.

Hans tro deles ikke umiddelbart af de mediabureauer, Børsen har talt med. Kontaktdirektør Ulrik Drejsig, OMD, konstaterer, at Mediawatch får svært ved at hente op mod tre mio. kr. i et jobmarked, der er crashet, og blandt abonnenter-in-spe, idet man allerede her har plukket de lavesthængende frugter i form af mediehuse og mediabureauer.

Mediawatch har udvidet sin målgruppe til også at omfatte marketing. Det har bragt nyhedssitet i åben konkurrence med Huset Markedsføring – men også i tætte drøftelser, erfarer Børsen. Både den forrige og den nuværende direktør for Huset Markedsføring har været til møder om et muligt samarbejde med Mediawatch – så langt, så godt – men Klaus Høeg-Hagensen afviser forlydender om, at Markedsføring skulle overtage Mediawatch.

Hos A-pressen, der ejer 40 pct. af Mediawatch, udtrykker adm. direktør Bjarne Salomonsen en mere langsigtet strategi med sitet, men forventer dog en god forretning. Derudover er han med Børsens ord “forundret” over rygterne om JP/Politikens samtaler med Markedsføring. Han har intet hørt om et evt. samarbejde og tror ikke, at det kan have noget på sig.

Artiklen har fremkaldt en skarp reaktion fra chefredaktøren for Mediawatch, Ole Nørskov. På sitet skriver han under overskirften “Jeg væmmes over Børsen”:

“Jeg vidste ikke helt, om jeg skulle grine eller græde, da jeg så dagens artikel om MediaWatch i Børsen MedieMarked.

På den ene side er det jo stort på tillæggets forside at se Mediawatch sidestillet med Mecom, på den anden side er det meget frustrerende, at en konkurrent finder det legitimt at skrive hvad som helst – helt uden hensyntagen til sandhedsværdien – og på trods af at journalisten, Michael Solgaard, har fået sin historie afkræftet af alle implicerede parter.

……

MediaWatch har udviklet sig som forventet i 2008. Faktisk har vi ikke på noget tidspunkt lagt skjul på, at vi ville få et stort underskud i år – alt andet ville jo være absurd i en reelt nystartet virksomhed. MediaWatch har gennem 2008 haft fokus på at løfte brandet og trafikken på mediawatch.dk, og vi er meget tilfredse med den udvikling, vi har gennemgået. Antallet af månedlige brugere er mere end firedoblet på et år.

……

Der er med andre ord intet, som er ændret i MediaWatch’ situation. Vi kommer ud med et forventet underskud, og der er ikke i den forbindelse pillet ved indtjeningskravene for 2009.

…….

Helt ude i skoven er det, når Michael Solgaard skriver, at der skulle være planer om at lade Markedsføring overtage “den synkende skude.” Det er et rygte, han har fået afkræftet fra alle parter, men det har altså ikke afholdt ham fra at skrive det i artiklen”.

Kommentarer

  1. Det er altid underholdende, når journalister bliver udsat for deres kollegaer og oplever, hvordan det er at læse om sig selv. Det der står i avisen har sjældent meget med ens egen oplevelse af virkeligheden at gøre. Der er altid en nuance eller to eller måske snarere ti, der går tabt i artiklen. Men det må ofrene leve med… også når de er journalister.

    Men endnu mere underholdende er det nu, når chefer for skrantende virksomheder FORLANGER at få overskud uagtet, at alt i sol og måne peger i den modsatte retning. Desperationen lyser ud af deres krav og fortæller præcis den modsatte historie end den, de gerne vil af med.
    HF.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club