Medier kan blive en ny slagmark for teleselskaber

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Zetland sælges nu sammen med Telia, og mediet har store forventninger til, hvad det giver.

Telemarkedet har altid været hektisk og præget af benhård priskonkurrence. Godt nok har de store selskaber i et år eller to haft held med at få priserne lidt op, men nu tales der igen om, at en priskrig truer.

Spørgsmålet er dog, om en ny konkurrence-parameter er ved at gøre sit indtog.

Det gælder medier, og den første til at gøre det systematisk, er det nye selskab Plenti, hvor man for 199 kr. får en omfattende indholdspakke med i abonnementet.

På det seneste er det nye netmedie, Zetland, dog også blevet en del af en indholdspakke hos Telia. Noget, som Zetlands adm. dir. Jakob Moll, nærer gode forventninger til.

“Vi forventer at der bliver så mange signups, at det gør en forskel for vores forretningsplan. Vi har allerede glæde af, at Telia lægger et markant reklametryk herunder tv og digital outdoor,” siger Jakob Moll.

Zetland har nu ca. 3000 abonnenter og forventer at nå målet på 5000 for i år.

Zetland får en fast pris, mens Plentis aftaler er transaktionsafhængige. Det betyder, at hvis abonnenterne er meget flittige, så bliver det en mindre god forretning for Plenti.

Adm. dir. Peter Mægbæk tror dog, at det er vejen frem.

“Tele bliver en ren transaktions-forretning, der ikke skaber relationer. Det kan indhold til gengæld gøre, og der er en anden betalingsvillighed på indholdsprodukter,” siger Peter Mægbæk.

Spørgsmålet er så, om aviserne kan bruge det til noget, hvis teleselskaberne begynder at konkurrere mere og mere om at knytte indhold på abonnementerne.

Umiddelbart er det dog ikke noget, der frister JP/Politikens koncernchef, Stig Kirk Ørskov.

Læse mere her:

Avisernes vej ud af krisen? Start et teleselskab