Medvind i de danske shortliste-sejl i Cannes

Emil Nørlund
emil@bureaubiz.dk

Halvdelen af kategorierne til Cannes Lions har været igennem første sortering – og allerede nu har den danske shortliste-høst overgået sidste års. &Co. har lagt sig markant i førerselen.

I år har der været rekord mange danske indsendelser til Cannes Lions – hele 272.

Allerede på Cannes Lions tredjedag er de mange indsendelser blevet vekslet til 25 shortlister, hvilket er en fremgang for reklame-Danmark, hvis man sammenholder det imod sidste års totale antal, der blev til 24 shortlister.

Hen over weekenden kom de første 22 shortlister i hus i kategorierne PR, Cyber og Promo & Activation – og mandag formiddag blev shortlisterne i Creative Data, Mobile og Direct offentliggjort i Palais de festival.

Ud af de i alt 31 danske indsendelser, der kunne gøre sig håb om plads i det fineste shortliste-selskab, klarede tre indsendelser sig gennem det sidste altafgørende nåleøje. Alle shortlister faldt i Direct-kategorien.

Uncle Grey fik to shortlister for deres arbejde for Cheapflight med kampagnen ‘Drag Drop & Go’ – en kampagne som allerede havde tegnet sig for tre nomineringer.

Du kan se kampagnevideoen her:

Dagens tredje shortliste i Direct tegnede &Co. sig for med allestednærværende ‘The DNA Journey’, for Momondo, der allerede havde sikret sig ni shortlister på festivalens to første dage.

Netop disse to ovenstående kampagner tegner sig, i skrivende stund, for de to danske kampagner med flest shortlister til årets Lions.

Om nogle af disse shortlister udmønter sig i løver afsløres i første omgang mandag aften, når vinderne i kategorierne Outdoor, PR, Promo & Activation, Glass og Print & Publishing – offentliggøres.

Vinderne i kategorierne Cyber, Creative Data, Mobile, Direct og Innovation bliver kåret tirsdag aften.

Shortlistede danske cases til Cannes Lions 2017 pr. 19 juni:

10 shortlister: ‘The DNA Journey’ Momondo – &Co., Bacon, BeOn, Radius Kommunikation. 

5 shortlister:  ‘Drag Drop & Go’  Cheapflights – UncleGrey.

4 shortlister: ‘Google Sheep View –  Visit Færøerne og Atlantic Airways – Liquidminds, Sansir.

3 shortlister: ‘All that we share for’  –  TV 2 – &Co., Moland Film.

1 shortliste:

‘Image Hack’  – Fail Copenhagen – Mindshare.

‘The Fast News’ McDonald’s – DDB Cph.

Trump-bussen for SF – Uncle Grey.