I år har der været rekord mange danske indsendelser til Cannes Lions – hele 272.
Allerede på Cannes Lions tredjedag er de mange indsendelser blevet vekslet til 25 shortlister, hvilket er en fremgang for reklame-Danmark, hvis man sammenholder det imod sidste års totale antal, der blev til 24 shortlister.
Hen over weekenden kom de første 22 shortlister i hus i kategorierne PR, Cyber og Promo & Activation – og mandag formiddag blev shortlisterne i Creative Data, Mobile og Direct offentliggjort i Palais de festival.
Ud af de i alt 31 danske indsendelser, der kunne gøre sig håb om plads i det fineste shortliste-selskab, klarede tre indsendelser sig gennem det sidste altafgørende nåleøje. Alle shortlister faldt i Direct-kategorien.
Uncle Grey fik to shortlister for deres arbejde for Cheapflight med kampagnen ‘Drag Drop & Go’ – en kampagne som allerede havde tegnet sig for tre nomineringer.
Du kan se kampagnevideoen her:
Dagens tredje shortliste i Direct tegnede &Co. sig for med allestednærværende ‘The DNA Journey’, for Momondo, der allerede havde sikret sig ni shortlister på festivalens to første dage.
Netop disse to ovenstående kampagner tegner sig, i skrivende stund, for de to danske kampagner med flest shortlister til årets Lions.
Om nogle af disse shortlister udmønter sig i løver afsløres i første omgang mandag aften, når vinderne i kategorierne Outdoor, PR, Promo & Activation, Glass og Print & Publishing – offentliggøres.
Vinderne i kategorierne Cyber, Creative Data, Mobile, Direct og Innovation bliver kåret tirsdag aften.
Shortlistede danske cases til Cannes Lions 2017 pr. 19 juni:
10 shortlister: ‘The DNA Journey’ – Momondo – &Co., Bacon, BeOn, Radius Kommunikation.
5 shortlister: ‘Drag Drop & Go’ – Cheapflights – UncleGrey.
4 shortlister: ‘Google Sheep View‘ – Visit Færøerne og Atlantic Airways – Liquidminds, Sansir.
3 shortlister: ‘All that we share for’ – TV 2 – &Co., Moland Film.
1 shortliste:
‘Image Hack’ – Fail Copenhagen – Mindshare.
‘The Fast News’– McDonald’s – DDB Cph.
Trump-bussen for SF – Uncle Grey.