Alt er til salg – det er kun et spørgsmål om pris, lyder det ofte. Og i tilfældet med det britiske mærkevare-firma, Cadbury, ser det ud til at være sandt.
Firmaet har længe kæmpet mod et overtagelsestilbud fra amerikanske Kraft Foods, men nu forlyder det, at bestyrelserne for de to selskaber er ved at finde hinanden.
Det rapporterer engelske Brandrepublic, der ydermere fortæller, at det nye bud skal lyde på 840 pence pr. aktie plus 10 pence i dividende.
Det første bud fra august lød på 745 pence.
Det aktuelle bud værdisætter Cadbury til 11,5 mia. Pund – eller ca. 95 mia. kr.
Selvom bestyrelsen for Cadbury nu ser ud til at støtte en overtagelse fra Kraft, så kan der stadig komme grus i maskineriet ved, at amerikanske Hershey fremsætter et konkurrerende bud.
Kraft og Cadbury er to store mærkefirmaer med vidtfavnende aktiviteter inden for bureauverdenen.
I foråret 2008 overtog amerikanske Mars Inc. ligeledes amerikanske Wrigley for 110 mia. kr. og i kølvandet på den overtagelse opstod der rygter om, at Cadbury og Hershey talte om fusion.