Af Peter Engholm 25@mail.dk

Den kreative klasse tiltrækkes ikke af byer, hvor supernavne giver koncerter, men af den lokale kultur i foreninger og spisesteder. Det viser en ny analyse.

Store koncerter og prestige-museer giver omtale, men høster man også varig branding? Nej, ikke blandt den kreative klasse, der tæller de højtuddannede danskere.

Børsen beskriver i dag den analyse om byers tiltrækningskraft, som to CBS-forskere har skrevet. Og her fremhæves Herning, Horsens og Esbjerg for at ramme ved siden af – og spilde kulturkroner – når de satser på enkeltstående begivenheder med navne som Madonna og Coldplay og på nye, store kultur-byggerier.

Svendborg og Sønderborg gør derimod det rigtige – de brander sig i lighed med de ovennævnte byer også på kultur, men gør det i øjenhøjde.

“De kreative og højtuddannede efterspørger i langt højere grad de små, lokale arrangementer, som man hurtigt kan vælge til,” siger Mark Lorenzen, der sammen med Kristina Vaarst Andersen står bag analysen.

De højtuddannede søger ifølge analysen til de byer, der har flest ansatte inden for kulturområdet – og her vægter foreninger og spisesteder tungere end eksempelvis enkeltstående megakoncerter.

Kommentarer

  1. Som en gut med et ben i hver branche – musik og markedsføring – vil jeg nok anføre at det her er “stating the obvious”. Når man sætter gigant-koncerter op, er folk fløjtende ligeglade med hvor i landet det bliver – de skal nok rejse efter det. Når de er i Horsens, er det ikke for at se byen – det er for at se AC/DC. Bandets brand overdøver byens.

    Og de der bor i Horsens er nok heller ikke flyttet dertil, fordi de holder af at blive invaderet af fadølsaber fra tid til anden…

  2. Ganske enig.
    Det eneste Horsens opnår er mange besøgende til byens butikker og restauranter. Men vil må ikke glemme, at Horsens i dag er plaseret bedre i vores bevisthed end for 15 år siden.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club