Store koncerter og prestige-museer giver omtale, men høster man også varig branding? Nej, ikke blandt den kreative klasse, der tæller de højtuddannede danskere.
Børsen beskriver i dag den analyse om byers tiltrækningskraft, som to CBS-forskere har skrevet. Og her fremhæves Herning, Horsens og Esbjerg for at ramme ved siden af – og spilde kulturkroner – når de satser på enkeltstående begivenheder med navne som Madonna og Coldplay og på nye, store kultur-byggerier.
Svendborg og Sønderborg gør derimod det rigtige – de brander sig i lighed med de ovennævnte byer også på kultur, men gør det i øjenhøjde.
“De kreative og højtuddannede efterspørger i langt højere grad de små, lokale arrangementer, som man hurtigt kan vælge til,” siger Mark Lorenzen, der sammen med Kristina Vaarst Andersen står bag analysen.
De højtuddannede søger ifølge analysen til de byer, der har flest ansatte inden for kulturområdet – og her vægter foreninger og spisesteder tungere end eksempelvis enkeltstående megakoncerter.