Megatrendy liste over megatrend-lister 2019

Emil Malte Simonsen,
medredaktør på Bureaubiz

Januar er juleaften for trends. De vælter frem overalt som gratis gaver fra alle til alle. Det er denne tid på året, alverdens konsulentfirmaer udgiver netop deres bud på tidens trends. Vi har samlet de bedste, klogeste og mest overraskende i vores egen megatrendy kuraterede liste over megatrend-lister 2019.

Atomico: Ude godt, hjemme bedst
Atomico har lavet en omfattende analyse af, hvad der skete i den europæiske tech-verden i 2018, og hvad det vil betyde for det nye år. De forudsiger blandt andet, at det i 2019 er slut med, at de europæiske tech-virksomheder enten rykker til USA eller europæiske storbyer som London eller Berlin.


Den europæiske økonomi skranter. Kilde: Atomico.

Fjord: Menneskelige værdier og etik
Blandt Fjords bud på trends, der vil præge 2019, kan man blandt andet læse om, hvordan forbrugerne efterspørger mere etik og menneskelige værdier, og hvordan virksomhederne er nødt til at indrette sig herefter.


I Kina forsker man i stress og lader nogle arbejdere bære en hjernemonitor. Kilde: Fjord Trends 2019.

Isobar: Menneskelogi
Isobars spåmænd udpeger overordnet fem temaer, der vil demonstrere, hvordan forholdet mellem mennesker og teknologi vil udvikle sig og hvordan det vil påvirke forretninger og brands. De forudser blandt andet, at skellet mellem os og teknologien atter vil mindskes, hvilket vil byde på nye værktøjer til at forstå mennesker. Er I klar til noget augmented humanity?


Kilde: Isobar Trends Report 2019 – Augmented Humanity.

Pantone: Årets farve er laks
Pantone har for 20. år i streg valgt årets farve. I 2019 er det ‘levende koral’. Pantones Color of the Year er skabt ud fra omfattende trendanalyser og har som regel indflydelse på adskillige brands’ visuelle identitet og flere industriers designstrategier. Hvordan og hvorfor kan du læse mere om her.

 

Deloitte: 5G-netværk og e-sport
Deloitte giver også deres bud på, hvordan verden udvikler sig i 2019. De spår blandt andet, at det nye 5G-netværk bliver en økonomisk faktor for mange firmaer, at e-sport kan være med til at forme nye medier, og at Kina bliver essentiel i udviklingen af nye digitale markedsmodeller og kunstig intelligens.

AI bliver væsentligere og væsentligere. Kilde: Deloitte: Technology, Media and Telecommunications predictions 2019.

Walter Thompson Intelligence: Forbrugeradfærd og kultur
Et år med store omvæltninger får JWT til at fokusere på, hvad de mener vil ændre strømningerne inden for kultur og forbrugeradfærd. Future 100: Navigér din branche i de stormfulde efterdønninger fra den hvepserede, vi kender som 2018.

Wired: Deepfakes, blockchain og menneskelig omsorg
Wired har spurgt otte kloge CEO- og tænketankshoveder, hvad der bliver store trends de næste 12 måneder. De peger på alt fra, hvordan deepfakes vil overtage nyhederne, blockchain kan revolutionere kunstverdenen, til hvorfor (menneskelig) omsorg i højere grad vil blive kapitaliseret.


Kilde: Wired Future 100: 2019

Trendwatching: Bæredygtighed og fantasy
Trendwatching guider dig til de fem stærkeste forbrugertrends og hvordan du skal forholde dig til dem. De spår, at forholdet mellem forbruger og brand vil blive tættere, og at forbrugerne i højere grad vil definere brandet.

Open source-løsninger bliver vejen frem til udviklingen af en mere bæredygtig verden. Og så vil skellet mellem fantasi og virkelighed udviskes gennem spil, der i stigende grad får indflydelse på den rigtige verden. Velkommen til Fantasy IRL.


Kilde: Trendwatching.

Activate: Sportsbetting og videomediet
Folkene fra Activate giver i deres Outlook 2019 11 bud på, hvad der kommer til at ske inden for tech og medier. De forudser enorm vækst inden for sportsbetting og e-sport og spår, at gammel vin på nye flasker måske vil vise sig at være en udmærket model for videomediet, mens podcasting vokser eksplosivt. Tech-revolutionen har været længe undervejs nu er den ved at være her.


De 18-34 årige er pjattet med sport. Kilde: Tech & Media Outlook 2019.

Mintel: Plastic fantastic og privatliv
Holdet hos Mintel har fundet seks globale tendenser, der vil forme forbrugernes behov. Plastik er kommet på dagsordenen det godt bruges, men så skal det også genbruges. Som følge af sociale mediers indtog i privatlivet vil mange forbrugerbehov opstå ud fra en spænding mellem ønsket om at blive set, men stadig have et privatliv, uden at man føler sig socialt isoleret.

Forrester: Pragmatik er vejen til forbrugerens hjerte
Markedet har i 2018 været temmelig turbulent. Dette vil ændre på normerne for alt fra ledelsesstil til forbrugerinvolvering. Forrester spår, at pragmatiske løsninger bliver vejen til de i stigende grad magtfulde og kritiske forbrugeres hjerter (og lommer).

Gartner: Robotterne kommer!
Med fremvæksten af AI bliver selvkørende ting sejere og sejere: Alt fra biler til augmenterede analysemetoder overgår, hvad mennesker kan præstere. Gartner peger også på, at brugerne vil være mere opmærksomme på digital etik og sikkerhed. Teknologien vinder endnu en gang indpas i hverdagen, men skal man varsom med den?

In The Pocket: Fra growth hacking til growth strategy
In The Pocket udpeger de ti næste store skift, der vil sætte den digitale dagsorden. De spår, at virtual og augmented reality vil blive integreret i snart sagt alt, mens vi kommer til at gå fra growth hacking til growth strategy. De giver også et bud på, hvordan man i det kommende år kan omsætte innovation til virkelighed i forretningsøjemed.

Future Today Institute: Krydsmedier og AI
Hos FTI har de samlet 108 trends, der vil præge journalistik, medier og teknologi i 2019. De mener, at tiden, hvor din telefons egenskaber var old news i løbet af et døgn, er ved at være en saga blot. Til gengæld vil krydsmedier og AI være med til at skabe antropomorfe agenter, der får os til at reflektere over os selv.

Global Web Index: Hvor grønne er vi egentligt?
GWI giver deres bud på de store strømninger, der vil forme det globale og digitale marketinglandskab. De gransker, hvor grøn den grønne omstilling egentligt er, og hvad et begreb som tillid overhovedet betyder i den nye æra for datalovgivning.

Frog Design: Dit køleskab ved, hvordan du har det i 2019
Frog Design har også kigget i krystalkuglen og kommer med deres bud på ti tech-trends, der vil præge 2019. De skriver blandt andet, hvordan de nyeste opvaskemaskiner eller smartphones i højere grad vil blive udstyret med følelsesmæssig intelligens og derfor vil kunne forstå, hvordan du har det via dit sprog og dit fysiske udtryk.


Kilde: Amrita Marino.

New York Times: Devices vil overtage dit liv i 2019
NY Times skiller skidt fra kanel i denne oversigtsartikel, der fastslår, hvilke teknologiske apparater, der vil præge dit liv i 2019, og hvilke devices, der er overvurderede.


Amazon introducerede sidste år denne mikrobølgeovn, der kan styres ved hjælp af den virtuelle assistent Alexa. Kilde: Chona Kasinger / The New York Times.

Facebooks rapport: Forbrugernes købevaner
De ved, hvor du bor, hvad du spiser, og om du er til hot- eller akroyoga. Facebooks IQ-afdeling har analyseret deres enorme datamængder og giver et bud på, hvilke strømninger der vil forme forbrugernes indkøb i 2019. De peger særligt på øko-bevidsthed som en drivkraft for købsvaner fra skønhedsprodukter til rejser.

Designboom: Robotbier og smart-farms skal hjælpe os i klimakrisen  
Landbrugs- og fødevareindustrien bliver mere og mere digitaliseret, skriver Designboom. I fremtiden kan du downloade din mad, mens både bier og planter bliver til robotter. Alt dette kommer forskere til at arbejde på i 2019.


HEXA er en seksbenet robot, der jagter sollys. Kilde: Designboom.

Harvard Business Review: Vi er på vej ud af den digitale æra
Den digitale tidsalder har været fed og alt det der, men den tid er snart passé. Nu gælder det supercomputere, machine learning og neuromorfe chips. Indvarsling fra Greg Satell i Harvard Business Review: Innovationens tidsalder er ved at være over os.

Ligger du inde med links til interessante trendsoversigter- eller rapporter, så del gerne i kommentarsporet.