”Men forhåbentlig vinder vi – i fodbold”

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

2 bureauer har fået 4 nomineringer i Film-konkurrencen, og der kan være en løve i sigte. Men det er stadig småt sammenlignet med Sverige, der skovler løver hjem ved reklame-vm. Til gengæld er de ikke med i fodbold-vm.

Tager man til Cannes for at hente faglig inspiration, er udbuddet enormt som altid.

Er man optaget af konkurrencen idet, der kan karakteriseres som reklame-vm, så er der nok indtrådt et element af fortrængning hos danske bureaufolk.

For det er ikke sjovt i øjeblikket, hvor der er opnået i alt 3 nomineringer i ni konkurrencer. Ingen løver – heller ikke i den seneste afgjorte konkurrence, Cyber, hvor Zupa havde en enkelt nominering for Jabra.

Shortlisten til Filmkonkurrencen er netop offentliggjort, og her var der en lille opmuntring til danske bureauer. I alt blev det til fire nomineringer.

3 til Robert/Boisen & Likeminded for Spies og Interflora og 1 til Hjaltelin, Stahl for Ikea’s Sunny Beach film.

Og der kan være løve-potentiale – i hvert af en årsag. I den kategori, hvor Robert/Boisen’s to Spies-film optræder, er der i alt 3 (tre) nomineringer.

Der er dog ingen garanti for uddeling af Guldløver, og derfor kan der ikke på forhånd siges, hvad det bliver til.

Interflora og Ikea optræder i en kategori, hvor der er i alt 10 nomineringer.

“I recessionstider kan man godt frygte, at løsningerne bliver mere konservative, og der tages færre risici. Heldigvis er det ikke gået sådan. Shortlisten rummer gode arbejder og forfriskende ideer,” siger kreativ direktør Simon Wooller fra Halbye Kaag JWT, der er dansk jurymedlem i filmkonkurrencen.

Filmkonkurrencen er dog ikke nok til at slette indtrykket af en set med danske øjne meget mager festival rent prismæssigt, og så er det nok sjovere at heppe på det danske fodboldlandshold, som jo deltager i VM-slutrunden, og som i skrivende stund har en chance for at gå videre.

Her må svenskerne skele misundeligt til os danskere.

Til gengæld tager de grundigt revanche ved reklame-vm, hvor de skovler løver hjem i et hidtil uset omfang.

Allerede efter de første tre kategorier havde svenske bureauer hentet 19 løver. På andendagen kom der en enkelt mere, og dermed tangerede man de 20 løver fra sidste år – og forrige år – de to bedste år i de sidste fem år.

Men i aftes blev der så uddelt Cyber Lions, og her kunne svenskerne lægge20 løver mere i skuffen – heraf 1 Grand Prix for DDB’s Fun theory for VW – samt 4 Guld. Desuden faldt der 2 Guld og en Bronze i Design-konkurrencen, så svenske bureauer nu har vundet 43 løver.

De svenske bureauer kom dog lidt ned på jorden i dag med film-shortlisten. Blot 8 nomineringer. Til gengæld er DDB’s Fun Theory for VW, der har gjort sig stærkt bemærket i andre kategorier, også med her.

Grand Prix’en og de 4 Guld er givet til fire forskellige bureauer og kunder: VW, Samsung /From Stockholm With Love), Ikea (Forsman & Bodenfors) samt to gange Wrangler (Kokokaka).

Der blev givet en Grand Prix mere til Wieden & Kennedy’s Chalkbot for Nike Livestrong Foundation.

Der blev også uddelt priser til Design. Her blev Grand Prix’en givet til belgiske Happiness for Toyota’s IQ Font.

Endelig opnåede Ogilvy i Mexico som udgangspunkt en Grand Prix i Press for arbejde for Mattel. Men det var en gammel kampagne, og derfor er Grand Prix’en blevet trukket tilbage.