Fornylig ansatte Mensch Jacob Johansen, som havde valgt at vende hjem efter en årelang karriere hos reklamebureauer i Kina.
Det var ikke nogen dårlig ide, for hans tilstedeværelse har spillet en rolle i en ny kunde, som bureauet nu kan skilte med.
Der er tale om en gruppe danske forretningsfolk, der vil opbygge et helt nyt brand i Kina. Der er tale om mælkepulver, og i Kina er det ret stort, fordi det er almindeligt at give spædbørn mælkepulver i stedet for modermælk. Men det er også en kategori, der har været udsat for flere skandaler med forgiftet mælkepulver.
Blandt andet derfor er efterspørgslen på udenlandsk fabrikeret og emballeret mælkepulver enormt, og markedet er større end udbuddet.
Det er den virkelighed, en gruppe danske forretningsfolk bag konsortiet Mille Diary træder ind i med et produkt, der er udviklet alene til det kinesiske marked og de kinesiske forbrugere.
Gruppen bag har igennem længere tid været på udkig efter en kommunikationsrådgiver til at bistå brandudviklingen og selve produkt launchen i Kina. Mensch løb med opgaven i konkurrence med andre bureauer.
“Vi har valgt Mensch, fordi det er vigtigt for os både at have vores partner på branding og kommunikation tæt på – og samtidig arbejde sammen med folk, der forstår Kina helt ind til benet,” siger Axel Castenschiold, en af hovedkræfterne bag det nye brand. Han fortsætter:
“Personlig og praktisk erfaring er nødvendig for at forstå vores marked. Det er ikke noget, man læser sig til i en rapport. Mensch kunne tilbyde kombinationen af kvalifikationer og kendskab, og det var udslagsgivende for os i vores valg af partner.”
Jacob Johansen har tilbragt mere end 10 år i Kina og har således stor erfaring med markedet.
“Kina er helt sin egen, når det drejer sig om kommunikation og branding. De aktiviteter, der fungerer i andre dele af verden, er ikke nødvendigvis succesfulde i Kina. Det er en erkendelse, vi deler med Mille Diary og derfor har vi frie hænder til at udvikle noget helt unikt,” siger Jacob Johansen og fortæller, at i det omfang, der er brug for lokal assistance – eksempelvis en copywriter – så vil han trække på sit store netværk.
“Det gælder også det at validere de ting, som vi arbejder med. Det er ret vigtigt, at vi får testet tingene for at sikre, at de rammer rigtigt, og her har jeg et betydeligt netværk at trække på,” siger Jacob Johansen.