Af Peter Engholm peter@bureaubiz.dk

Anledningen er aktuel, og i en to-siders annonce går en forhandler til bekendelse, så en brugtbil-annonce pludselig får ekstra liv ...

Opdateret: Det hænder, at kreative griber en sag, der er fremme i medierne, og får mixet den med kommerciel kommunikation.

Og heldigvis, for det kan være ganske effektfuldt.

Og så er det i sig selv en spændende øvelse – og en balanceakt, for den aktuelle sag skal – i målgruppens øjne – kunne tåle et vrid, og koblingen til det reklamerede produkt bør have en vis utvungenhed over sig.

I biltillæget i fredagens udgave af Dagbladet Børsen ses en taktisk orienteret brugtbil-annonce fra Mercedes-Benz forhandleren, Starmark. 24 biler præsenteret over et opslag, og umiddelbart banalt – men annoncen, kreeret af Bates Y&R, får tilført liv og kant ved at placere sig selv i den verserende skandale om hestekød.

Det sker med teksten:

* * * * * * * * * * * 

Starmark indrømmer: Vi har fundet heste i vores produkter

Ja, så vil vi ikke skjule det længere. Der er også heste i vores produkter. nogle gange mere end 500! Endda fuldblods raceheste. Undskyld.  Hvis det kan være en trøst for de involverede myndigheder og hesteejerne, er der for vores vedkommende dog udelukkende tale om brugte, mekaniske heste. Og de er alle blevet passet og plejet under motorhjelmen på Mercedes-Benz biler. Starmark har desuden striglet dem efter alle kunstens regler, så selv de mest hesteinteresserede vil ha’ svært ved at se, mærke eller tro på, at de nogen sinde før har været uden for stalden. Så slip tøjlerne og se i tusindvis af unikke heste her og på www.starmark.dk

* * * * * * * * * * * 

I annoncen er de brugte biler ikke rubriceret efter pris eller model, men efter heste. 

Epn.dk har i øvrigt talt med en forsker om emnet og den konkrete annonce – tilsat én fra i onsdags på Sixts hjemmeside. Forskeren, Erik Sloth, der er ph.d.-studerende og beskæftiger sig med marketing og reklamer på Institut for Erhvervskommunikation på Aarhus Universitet, taler tilsyneladende på flertallets vegne, idet han om begge annoncer siger:

“Jeg tror, de fleste vil synes, det er en upassende vittighed, der ikke er sjov.”

Kommentarer

  1. Man skal være mere end gennemsnitligt tonedøv for at overse det glimt i øjet annoncen – i sin helhed – rummer. Spørgsmålet er om det er de fleste fødevarervirksomheder eller de fleste Børsen læsere der i henhold til Erik Sloth vil finde annoncen upassende – men det ville da være interessant om han kan underbygge sin hypotese.

  2. Den er da overhovedet ikke upassende. Hestekødsskandalen er et medie oppustet massehysteri som i sig selv er upassende. De eneste der kunne finde reklamen upassende er de 25 % af danskerne der ikke kunne finde på at smage hestekød – og som forøvrigt er uden humoristisk sans – resten syntes det lyder lækkert…

  3. Upassende? Ikke sjovt? Lige dér fik vi vist svaret på, hvorfor skolebænken kan være så dræbende søvndyssende. Hvor får man i øvrigt en velhængt hestebøf?

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club