Yousee åbner sit modtræk til Netflix. Men endnu ikke for kampagnen

Peter Engholm
25@mail.dk

Yousees bureau var i efteråret til eksamen og bestod med glans. Derfor står bureauet også for lanceringskampagnen af selskabets modtræk til Netflix

Efterårets store markedsføringsslag på film- og seriefronten fortsætter ind i vinteren, idet YouSee nu slår dørene op til YouBio, modtrækket til den amerikanske streamingtjeneste, Netflix, der kom ind på det danske marked for godt en måned siden.

YouBio åbner i en beta-version og tager forbehold for mindre tilretninger, men – som adm. direktør Niels Breining, YouSee, siger:

”Vi er næsten i mål, så selv om der vil være skønhedspletter, er vi så langt, at vi godt tør invitere kunderne indenfor. Men det følger af tjenestens natur, at der løbende vil komme forbedringer, ligesom vi også fortsætter med at fylde meget mere indhold på i de kommende uger.”

Når indholdet er fyldt på, og beta-skiltet er pillet ned, så venter den egentlige lanceringskampagne – og den har marketingdirektør i YouSee, Anders M.R. Sørensen, ansvaret for:

”Vi lærte én ting af Netflix-lanceringen: At gøre det rigtig godt første gang. Konklusionen på presseomtalen var, at man var glad for tjenesten, men skuffet over indholdet. Jeg tror, at mange danskere vil prøve video on demand-tjenesterne af én for én. Og vi kan kun få folk til at prøve os én gang. Hvis de bliver skuffede,– hvad enten det er over det tekniske, indholdsmæssige, eller noget tredje – så bliver det svært at få dem tilbage.”

YouBio er et nyt produkt, der har fået et selvstændigt navn og logo … hos YouSee.

”Vi kunne have valgt et selvstændigt selskab for signalere, at det er noget nyt på markedet. Men vi vil fortælle, at det er et produkt fra YouSee og heraf følgende gode kvalitet og tryghed i leverancen,” siger Anders Sørensen.

Bureauet bag YouBio-lanceringen er Halbye Kaag JWT, og det er der for så vidt intet nyt i, for YouSee har haft bureauet som sit lead siden etableringen af YouSee i 2007.  

Det lyder som business-as-usual, men bureau-samarbejdet havde forinden været til en slags eksamen

”Vi foretog i efteråret en opdatering af kommunikationen – ikke fordi den tidligere fungerede dårligt, men fordi vi bl.a. gerne vil kommunikere vores kundeløfter tydeligere. Vi overvejede at spørge andre bureauer, men med fem års samarbejde med Halbye Kaag JWT var vores udgangspunkt at spørge dem – de kender os trods alt. Vi kørte en proces igennem med at justere kommunikation, og Halbye Kaag løste opgaven – ikke bare ”godt nok”, men pissegodt. Vi var begejstrede,” siger Anders Sørensen.

Det blev startskuddet til en YouSee-kampagne, der har kørt i efteråret, hvor Dejan Cukic, skuespilleren, der har lagt stemme til alle spots fra YouSee siden begyndelsen, var i centrum.

”Lanceringen af YouBio vil fortsætte i YouSee-sporet – det samme univers, men tilsat andre elementer. Der vil være mere action – og gæster, og spottene vil understrege, at vi er forelsket i content,” siger Anders Sørensen.

Han skitserer disse punkter, hvorved YouBio-kommunikationen adskiller sig fra YouSee:

”Med YouSee er vi ude hos 80 pct. af de 1,5 mio. husstande, der har adgang til kabel. Nu lancerer vi et produkt, der ikke forudsætter, at du har købt noget andet hos os – og kommunikerer nu også til dem, der ikke normalt kan få YouSee … de kan godt få YouBio. Netflix har allerede givet lidt af forklaringen på, hvad produktet drejer sig om, og vi forklarer videre – og er konkret med hensyn til indhold, priser og betingelser – og understreger, at det for øvrigt er for alle i Danmark,” siger Anders M.R. Sørensen.