Af peng

I kampagner fra Movember og Kræftens Bekæmpelse la’r man skægget gro, men ikke kræftsygdommen stå til. I USA har overskæg fået en central placering i den gryende valgkamp.

At lade skægget stå for at fokusere på kræft blandt mænd har været brugt i snart en årrække, senest er den australske Movember-kampagne kommet til Danmark – en kampagne, der i øvrigt er blandt inspirationskilderne til Ikke Kun For Skæg-kampagnen fra Kræftens Bevægelse.

Men skæg virker tilsyneladende også i andre sammenhæng.

Senest er der kommet fut i donationerne til republikanske præsidentkandidat Hermain Cains kampagne. Der er sket i kølvandet på en reklamefilm med Cains moustache-prydede kampagneleder, Mark Block – en reklame, der kraftigt har boostet fundraisingen til over 25 mio. kr. alene i oktober.

Okay, Block tager sig også et hiv af en cigaret, hvilket – trods alt – er mere opsigtsvækkende end at have et busket overskæg.

Men det har dannet mode. Således har en anden amerikansk politiker, den tidl. Utah-guvernør Jon Huntsman, udsendt en valgvideo, der parodierer Cain/Block. Ganske vist har Huntsman ikke selv moustache, men det har hans tre døtre i denne video. Og så blæser de bobler i stedet for røg.

Døtrenes YouTube-video er foreløbigt blevet vist ca. 150.000 gange – Cain-reklamen er blevet vist næsten 10 gange mere.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club