Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Men firmaet formår fortsat at få en opmærksomhed om sine produkter, andre kun kan misunde.

“The next big thing is already here.” På denne måde har Samsung forsøgt at pille noget af glansen af Apple med reklamer vendt direkte mod Apple.

Spørgsmålet er dog, om de ender med blot at markedsføre Apple.

I hvert fald må Samsung lige som mange andre kigge misundeligt på den opmærksomhed, en produktpræsentation kan få hos Apple.

Ipad3 blev lanceret i aftes, og når man tager i betragtning, at der var tale om lanceringen af en opdatering – ikke et nyt produkt – så må man sige, at hypet omkring lanceringen har været betydelig.

Alligevel har det muligvis været anderledes og mere stilfærdigt end tidligere.

Det er den første store præsentation siden Apple-stifter Steve Jobs døde i efteråret, og det kan være forklaringen.

“Apple har marketingmæssigt været dygtige til at bygge hype omkring deres produkter. Men det har været en cocktail, hvor Steve Jobs har været en af ingredienserne. Det var de færreste medier, der ikke lige tog et klip med Steve Jobs, når han optrådte med præsentationer. Denne gang mangler Apple mennesket. Man har fået meget opmærksomhed, selvom det ikke er andet end en opdatering, men det forekommer at være mere stilfærdigt,” siger Frederik Preisler, partner i Mensch.

Men når det er sagt, så vil det ligge ham fjernt at gøre det til et problem.

“Der er så meget momentum bag Apple-maskinen, at et mere stilfærdigt hype ikke behøver sige ret meget. Rigtig mange mennesker er ikke interesseret i at sætte sig ind i teknologi – men de vil gerne bruge den, og det er her Apples styrke ligger. For mange er de lig med evolution, og så længe, de er ene om den position, så står de stærkt – med eller uden Steve Jobs,” siger Frederik Preisler og fortsætter:

“Indtil nu har konkurrenterne forsøgt enten at kopiere Apple eller at nedgøre det. Jeg tror, Apple først bliver virkelig udfordret, når en konkurrent reelt opfinder noget, der er så nyt, at vi ikke engang kan forestille os det endnu.”

Og apropos Apples styrke? Uanset hvad teknologi-nørder kan sige om f.eks. Ipad contra andre tablets, så er Apple klar markedsleder. Sidste år solgte Apple 55 mio. Ipads og sammen med salget af Iphones og andre produkter opnåede firmaet et overskud på over 60 mia. kr.

Apple er desuden verdens mest værdifulde virksomhed.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club