Merkle bag kampagne, der hylder sæddonorer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Merkle er det kreative bureau bag en kampagne for dansk sæddonorfirma, som bliver vist i København, Aarhus, London, Hamburg og Amsterdam. Blonde Inc. har produceret filmen. Se den her.

Det danske sæddonorfirma European Sperm Bank med kontorer i København, Aarhus, London, Hamburg og Amsterdam, er ude med en kampagne, der hylder sæddonorer.

Med kampagnen vil sæddonorvirksomheden gerne opfordre til at man taler mere om sæddonation. Baggrunden er en undersøgelse foretaget af Wilke på vegne af European Sperm Bank blandt virksomhedens sæddonorer i Hamburg, London og København.

Undersøgelsen viser, at kun 25 pct. af sæddonorerne synes, at der bliver talt nok om sæddonation.

Samtale kan være med til at nedbryde tabuer og sætte fokus på, hvor vigtigt det er med sæddonation for de kvinder og par, der ikke kan få børn uden hjælp, mener Michelle Laviolette, senior project manager i European Sperm Bank, og uddyber:

”Der er en stor fnisefaktor forbundet med sæddonation, som betyder, at sæddonorer ikke altid får den respekt, som vi synes, at de fortjener.”

Undersøgelsen viser endvidere, at 9 ud af 10 sæddonorer har valgt at donere sæd, fordi de ønsker at hjælpe kvinder og par med at få børn. Og netop den gode gerning vil man gerne hylde med kampagnen.

”Donorerne får jo ikke at vide, hvor stor lykke det frembringer, når nye ønskebørn kommer til verden ved hjælp af deres sæd. Men det gør vi! Vi får bl.a. tilsendt babyfotos fra glade nybagte forældre – og derfor vil vi gerne hylde alle dem, der donerer sæd,” siger Michelle Laviolette.

Håbet med kampagnen er, at flere får øjnene op for muligheden af at være sæddonor siger Michelle Laviolette:

”Vi håber, at det i sidste ende kan give flere mænd lyst til og mod på at blive sæddonorer. Kampagnen er således med til at sætte fokus på, at en donor er en donor – og at du fortjener at blive hyldet for din gode gerning, uanset hvad du donerer.”

Merkle står bag det kreative koncept, mens Blonde Inc. har produceret kampagnefilmen, som bliver vist netop nu på adressable tv i de byer, hvor European Bank har kontorer samt på skærme på CBS og Aalborg Universitet og i biografer i Storkøbenhavn og Aalborg. Desuden bliver den vist på YouTube, Facebook, Instagram, Twitter, og Snapchat.