Michael Paterson bliver kreativ dir. i fremstormende bureau

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

I sommer var en af landets mest vindende kreative, Michael Paterson, højst overraskende en del af en fyringsrunde hos Zupa Recommended. Nu er han klar til et nyt kreativt topjob – fortsat med base i Aarhus

Det vakte mildt sagt undren, også blandt kommentatorer på Bureaubiz, da Zupa Recommended i juni opsagde kreativ direktør, Michael Paterson.

Han var, som en af landets højst profilerede kreative, kommet til bureauet fra UncleGrey i begyndelsen af 2011 – men det blev kun til halvandet år, før end Zupa Recommended sagde farvel og tak – med tabet af Bog & Idé som begrundelse.

Michael Paterson benyttede lejligheden til at trække stikket ud og mærke, hvad han herefter ville. Han har med sine egne ord ”nydt det”, men er nu også topmotiveret for at komme i gang igen.

Den 1. februar tiltræder han som overordnet Creative Director hos Kernel Global – på tværs af deres fire kontorer i Aarhus, København, Manchester og Hamburg, i tæt samarbejde med de enkelte kontorers kreative chefer.

”De fleste bureauer ligger i København, men jeg ville gerne blive i Aarhus,” siger Michael Paterson.

… hvorefter du vælger en løsning med Aarhus, København, Manchester og Hamburg …

”Det havde jeg ikke lige regnet med. Men selv om jeg kommer til at arbejde på tværs af byer og lande, så bliver udgangspunktet dog Aarhus. At arbejde i Aarhus betyder meget for mig. Det er mit hjem. Men samtidig er det en spændende udfordring at medvirke til at samle fire kontorer under en fælles vision,” siger Michael Paterson.

Kernel Global er et snart otte år gammelt bureau, der i seneste offentliggjorte regnskaber voksede over 70 pct. i bruttoavance. Bureauet er nu oppe på 45 medarbejdere, og kundelisten tæller bl.a. Grundfos, Danfoss, Arla, Royal Greenland, Lantmännen Unibake, Cembrit, SE, , Aldi og Quaker. .

”Jeg ønsker at arbejde for et dansk bureau, der reelt forsøger at tage fat om fremtidens markedsføring – i stedet for blot obligatorisk at tale om den. Og jeg er i den henseende bedøvende ligeglad med, om det er et stort eller lille, kendt eller ukendt etc. Jeg er derfor glad for at få muligheden for at blive en del af Kernel Global – der helhjertet har en ambition om – gennem selve markedsføringsaktiviteterne – gennem såkaldt meaningful marketing – at tilføje værdi til folks liv,” siger Michael Paterson.

Han tilføjer:

“Det er ikke utopi. Det er bare en større ambition. Og hvis branchen skal have nogen form for relevans fremover, så er det efter min mening den eneste vej. Fremtiden i vores branche er jo ikke et spørgsmål om digitale medier eller om integration af medier – det er selvfølgeligheder – nej, det er et spørgsmål om en helt ny tilgang til markedsføring. Som vi også har kunnet følge de sidste par år i Cannes. En markedsføring, der i sig selv gør en forskel i menneskers liv og dermed skaber en helt anden form for forbindelse mellem mærker og mennesker. Tag eksempelvis Twelpforce for Best Buy og Fuelband for Nike.

Michael Paterson erkender, at Kernel ikke er der endnu.

“Ingen danske bureauer er der endnu. Mange er ikke en gang begyndt. Men Kernel har viljen til at walk the talk. Derfor starter jeg hos Kernel – og derfor har jeg fravalgt mange henvendelser, hvor ambitionen i virkeligheden viste sig stadig blot at være en sjov reklame og et kækt payoff.

Han tilføjer:

“Det kan for mig at se næsten ikke siges bedre end Dan Hestbæk gjorde i en kommentar til Imageanalysen fra MyResearch/Bureaubiz på Bureaubiz i sidste uge. Hans egen liste over bureauer, der ”skiller sig ud og har tanker og visioner for, hvordan et bureau skal køre”, ville se anderledes ud end toppen af Imageanalysen:

 ”Vi befinder os i en markant brydningstid, hvor annoncører over alt søger svar på mange nye udfordringer. Tidligere tiders løsninger har ikke samme værdi mere, og derfor søger de selvfølgelig også efter hvem, der har gode bud på, hvordan udfordringerne kan mødes. Her er der ikke mange bureauer, der er trådt i karakter.”