Microsoft går all-in på programmatic buying

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Microsoft sælger fremover alle produkter via programmatic buying i hele Norden. Hvis det bliver en succes, ruller de det ud globalt.

Programmatic mediabuying – eller sagt på en mere forståelig måde – automatiseret indkøb af målgrupper – har længe været på vej frem og det antages, at omkring 50 procent af al online medieindkøb på globalt niveau sker via programmatic mediabuying.

Det kan der måske blive skruet op for nu. I hvert fald melder Microsoft ud, at de går all-in og vil sælge alle deres produkter via programmatic buying..

”Programmatic buying er stort. Derfor vil vi nu stille al vores salg til rådighed via programmatic buying. Det betyder, at kunderne fremover kan købe alle formater, både ejerskaber og specielle formater. Vi tror på, at programmatic buying er fremtiden og derfor frigiver vi alle vores formater til at blive solgt på denne måde,” siger Carina Gjerløv Stougaard, Country Manager for Microsoft Advertising i Danmark.

Indtil nu har Microsoft kun solgt nogle specifikke formater via programmatic buying.

Fordelen ved programmatic buying, er at købsprocessen er automatiseret i forhold til, at man som mediaindkøber skal forhandle med hvert medie. Samtidig køber man ind efter målgrupper på tværs af medier.

”Når man køber via programmatic buying sparer man både tid og ressourcer, fordi det foregår mere automatisk,” siger Mads Peter Olsen, Direktør, Digital & Interactive hos Mindshare, som har et samarbejde med Microsoft omkring testning af nye systemer.

I første omgang er det kun i Norden, at Microsoft ruller ud med at sælge alle produkter via programmatic buying.

”Nu sætter vi alt til salg via programmatic buying i Danmark og vi ruller det også ud i Norden. På den måde kan mediabureauerne i de nordiske lande købe på tværs uden at skulle ringe til medierne i de enkelte lande. Hvis det kommer til at fungere godt, overvejer vi at rulle det ud globalt,” siger Carina Gjerløv Stougaard.