Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

I stedet har Wunderman overtaget budgettet. Der er tale om en international beslutning der skal styrke integrationen i markedsføringen.

Hen over sommeren har det nye McCann Copenhagen måttet sige farvel til Microsoft på kundelisten. I stedet kan Wunderman nu kalde sig for lead-bureau med ansvar for alle Microsofts markedsføringsaktiviteter.

Microsoft har hidtil arbejdet sammen med begge bureauer – McCann til tilpasningen af den internationale reklame og øvrige above-the-line aktiviteter, mens Wunderman har stået for digital og direct-markedsføringen.

Beslutningen om at samle budgettet hos et bureau er international. Wunderman er således blevet globalt lead-bureau for både above-the-line, digital og direct markedsføring. Valget af bureauet hænger bl.a. sammen med, at Microsoft på de lokale markeder arbejder med kunderne som omdrejningspunkt for eksekveringen af markedsføringen.

“De gode reklamekoncepter kan købes, og det vil Microsoft blive ved med hos forskellige bureauer men kun på globalt niveau. Eksekveringen lokalt stiller helt andre krav til forretningsforståelse og kundefokus”, siger marketingdirektør Astrid Simonsen og fremhæver desuden behovet for et tæt partnerskab, hvor bureauet kender Microsoft rigtig godt.

Og det tager sin tid.

“Alle kender Microsoft’s hovedprodukter. Men der er flere hundrede andre med hver deres målgruppe og hver deres forretningsdynamik, og det tog os nok et år at få det fulde billede af, hvordan det hænger sammen”, siger Chandra Benjamin Mostov, COO og partner fra Wunderman, og tilføjer:

“Man kan tilpasse et globalt og overordnet reklamekoncept, men alle relationer skabes lokalt og kræver derfor meget mere udviklingsarbejde, procesoptimering og lokal forståelse”.

Chandra Benjamin Mostov peger på, at Microsoft gennem længere tid har konsolideret sine bureau-samarbejder.

“Man konstaterede på et tidspunkt, at mens Microsoft havde ét globalt reklamebureau (McCann), så havde man omkring 13.000 digitale og direct-bureauer. Det blev så over længere tid barberet ned til et bureau: Wunderman. Og nu er vi så blevet lead på globalt plan på tværs af reklame, digital og direct”, siger Chandra Benjamin Mostov.

Ud over Wunderman samarbejder man med mediabureauet IUM, PR-bureauerne Radius og Geelmuyden-Kiese – og så har man i Danmark også et samarbejde med web-bureauet Plant Copenhagen på mindre digitale projekter.

Kommentarer

  1. Det er interessant at se at endnu et globalt brand har valgt et relationsbureau som lead. De nye vinde blæser stadig stærkere i kommunikations og reklamebranchen

    Fascinerende!

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club