Af peng

Dansk Kvindesamfund har fundet skruetrækkeren frem og giver Bussen 2 alle tænkelige ridser i lakken. Men filmen er dog mere kreativ end en særlig fæl Burger King-reklame fra 2009.

Tillad en personlig indledning:

Min far var rundet af bureaubranchen – måske var det derfor, jeg blev grebet af spontan træthed, når lærere i grundskolen harcelerede over reklamer.

Siden kom jeg på universitet, men stoppede, da vi begyndte at bruge mere tid på at analysere digte, end forfatterne havde brugt på at frembringe dem.

Det bringer mig frem til fremstødet fra Dansk Kvindesamfund, hvor næstforkvinde Ulla Tornemand kritiserer Bussen 2 for at være sexistisk og racistisk – og er faretruende tæt på at bruge flere ord på sin kritik, end Midttrafik, M2Film og Falkenberg&Falkenberg har brugt på at frembringe selve filmen.

Hele indlægget kan læses her.

I korte træk – og dém leverer Ulla Tornemand indledningsvist – er Bussen 2 “en uskøn omgang sexisme med et pift af racisme”.

Plottet er ganske vist godt tænkt, og sexismen er “udført en smule mere ’kreativt’ end Burger King formåede i 2009”, men de øvrige 2.000 ord – og ca. 12.000 tegn – er knapt så imødekommende.

I lidt længere træk finder Ulla Tornemand “Bussen 2” kulturbærende – desværre en kultur, der “opdrager drenge og mænd til at tro, at piger og kvinder serveres for dem på et sølvfad med indstuderede opskrifter på, hvordan man giver det bedste blowjob aka ’gourmet lunch’, og hvordan man i det hele taget har fokus på at tilfredsstille mænd seksuelt.”

Og racistisk – Ulla Tornemand tror ikke, at Bussen 2-afsenderne er racister, men det forhindrer dem desværre ikke at “reproducere nogle uhensigtsmæssige stereotyper, som har negative konsekvenser for den måde, vi ser etnicitet og køn på.” Desuden er filmens Miss Paraguay ifølge Tornemand “en genstand, som den hvide unge fyr vel nærmest har vundet og har ret til.”

I kommentartråden svarer Midttrafik på kritikken – og får svar på svar. 

Og Burger King-reklamen, der – trods alt – er værre, kan ses her:

Kommentarer

  1. Her afsløres en længe hengemt hemmelighed. I 70’erne studerede jeg historie på Uni. Her fandtes faktisk typer som “Ulla”, der skrev lange afhandlinger om livets mange uretfærdigheder. Men jeg troede faktisk ikke disse eksistenser havde overlevet 80’erne. Indlægget bragte mange minder tilbage om kvindekamp, om den rette forståelse af Lenin og ikke mindst Marx. tak til Ulla.

  2. Hvorfor ….. hvorfor skal kvinder ødelægge det for andre kvinder. Som kvinde i reklamebranchen, nu selvstændig, har jeg mange gange måtte være vidne til folk, der harcelerer over hvad der findes i reklameblokken – pga. kønspreferencer. Kvinder som Tornemand fremstiller om nogen kvinder som et utroligt svagt køn, der konstant er et offer.

    Nej, Tornemand, det er vi ikke. Vi er langt stærkere end nogensinde før, og vi orker bare ikke at skulle trække kønskortet hele tiden. Fordi vi er mere end det. Hvornår mon det går op for Tornemand og Co? 🙂

    Ditte

  3. Hun er jo fabelagtig, hende Tornemand (hvor må det i øvrigt være bøvlet for en erklæret “femininja” at rende rundt med det efternavn). Det er aldeles mageløs læsning. Hele hendes Facebook er nærmest hysterisk morsom i al sin insisterende, hysteriske skingerhed. Hun kan virkelig koge suppe på en pølsepind. Eller … måske en dårlig valgt metafor netop i denne sammenhæng. Men I ved, hvad jeg mener. Sjældent har jeg da læst så meget om så lidt. Humor kan virkelig være skønne, spildte kræfter.

  4. Sagen er blot den, at hun har ret. Reklamen er sexistisk ligesom 99% af al fremstilling af kønnene er. Spørgsmålet er blot, hvor bagatelgrænsen med rimelig kan trækkes.

    Her er der nok tale om overreaktion, men grænsen flyttes hurtigere end nogensinde før, og jo før man omstiller sig til en ny virkelighed jo bedre.

    Som det siges i Zero Dark Thirty: »Politics are changing, and you don’t wanna be the last one holding a dog collar when the oversight committee comes.«

    Det gælder også reklame.

  5. Sexistisk – tjaa. Altså, er det ikke som om, at selvironien, ironien, overdrivelsen og selvreferencen til branchen afmonterer det lidt…

  6. Århhh gud

    For det første er det jo en aldeles dårlig reklame, so who cares.
    For det andet så er selvironien jo tyk og floskeltung at man kun kan trække overbærende på smilebåndet og tænke – godt jeg ikke har sat mit kreative navn på den.
    For det tredje – slap nu af Ulla og brug dit krudt på noget der virkelig batter. Du vil have 100% ligestilling men ønsker nok ikke vi mænd stopper med at gøre galante ting. Der er og vil altid være forskel på kønnene – spørgsmålet er bare på hvilke punkter det skal tydeligt. Vi kan jo efterhånden råbe af alt i denne verden.
    Inden længe har vi svenske tilstande hvor vi hidser os op over der er flere vejnavne med mandenavne end kvindenavne osv.
    Brug nu krudtet på den rigtige ligestillig i stedet for disse små latterlige indspark – rigtig set Ditte.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club