Af Emil Nørlund emil@bureaubiz.dk

Joachim Rosenstands reklamekarriere startede for over 30 år siden. En af hans første opgaver krævede, at han i en måned var udklædt som engelsk politimand i nattelivet rundt om i hele Danmark. Se sjældent videomateriale fra kampagnen.

Til daglig underviser han på DMJX’ linje, kreativ kommunikation og har sin egen kommunikationsvirksomhed Storyland. Vi giver ordet videre til Joachim Rosenstand, hvor han fortæller om en af de første reklamer, han lavede – tilbage i 1990:

“Man kan huske sit første knald og sin første bil. Men da Bureaubiz bad mig fortælle om min første reklame, måtte jeg en tur på loftet. I alle de kasser, der indeholder alt det, som, jeg i mit storhedsvanvid mener, er vigtigt at bevare for eftertiden.

Jeg har lavet reklame i tre årtier. Der er sikkert meget middelmådigt arbejde og så enkelte pletskud. Et af de tidligere arbejder, jeg faldt over i kasserne, var en kampagne for Gordon’s Gin. Den skal nok placeres i kategorien ‘vi havde det sjovt i processen’.


Kampagnefoto for Jagten på den gode smag. Joachim Rosenstand er betjenten ‘Bent’ til venstre i billedet.

Kunden hed United Distillers, og jeg arbejdede på Goth & Raffel Reklamebureau i Amaliegade.

Briefen lød på at skabe en aktivitet på barer og diskoteker rundt om i landet, hvor man skulle få gæsterne til at drikke Gordon’s Gin. Udfordringen var, at folk normalt bare bestiller en gin & tonic uden præference for brandet. Så vi skulle få dem til at vælge netop Gordon’s.

Idéen blev til to engelske politibetjente, der skulle uddele bøder til gæsterne. Betjentene hed Bent & Bobby. Og en bøde var en voucher på en drink i baren – indeholdende Gordon’s Gin naturligvis.

Jeg foreslog kunden, at jeg selv og en ven skulle være Bent & Bobby, og så skulle der også være nogle gin-piger med på turné’en. Kunden var glad, og jeg var sikret en månedlang betalt bytur rundt i landet.


Artikel om kampagnen trykt i Berlingske.

Så iført tyk ulduniform, kunstig moustache og en tung bobby-hjelm drog vi svedige afsted ud i nattelivet og uddelte bøder for hvad som helst.

Og når Bent & Bobby ankom til et provinsdiskotek som eksempelvis Ritz i Køge, blev vi behandlet som filmstjerner.

Hvorfor har jeg aldrig forstået. Slet ikke da vores nærmeste konkurrent til aftenens underholdning typisk var en velsmurt mandestripper.


En øldrikker er blevet arresteret for sin dårlige smag i drikkevare. Her på The Duke i Gothersgade i København.

Vi kan kalde vores kampagne for live content uden støtte fra Facebook-konkurrencer, sjove Instagram-historier eller Bent & Bobbys egen vlog. Det var jo ikke opfundet endnu.

Til gengæld lavede vi plakater, bordskånere og flyers.

I dag har jeg ingen idé om, hvad teksten: Jagten på den gode smag, har at gøre med to betjente, der deler bøder ud. Men vi havde en fest, og kunden var godt tilfreds. Og der blev solgt en masse Gordon’s Gin.”

Som sidste del af dette blast from the past kan du nedenfor se sjældne optagelser fra Jagten på den gode smag-kampagnen med Joachim Rosenstand og hans med-betjent Christian Steffensen (arbejder nu på Vertic) i uforfalsket VHS-kvalitet:

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club