Mindshare har de senere år bevæget sig hen mod at blive et full service bureau fra et traditionelt mediebureau. Det afspejler sig også i samarbejdet med 4Finance, hvor man siden 2014 har været mediebureau, i 2019 udvidede med det digitale ansvar, og i april i år overtog bureauet det kreative ansvar, som hidtil har ligget hos DDB Nord.
Nu er Mindshare klar med den første fase af en kampagne, som skal flytte 4Finances brand, Vivus, fra kviklåns-nichesegmentet til det bredere forbrugerlånssegment.
Baggrunden er, at lånemarkedet fra i dag, hvor kampagnen træder i kraft, får ny lovgivning med markante stramninger af reglerne for markedsføring af kviklån.
Den frække dreng i klassen
Et nyt kampagneunivers vil blive introduceret i anden fase, som kommer i 2021, mens man her i første fase vil tage en position, som den lidt frække dreng i klassen i forhold til Vivus’ nye konkurrenter på forbrugslånsmarkedet som nu også er de store banker som fx Danske Bank, Nordea og låneudbydere som fx Santander og Norwegian Bank.
”Forbrugslånsmarkedet opererer med en stereotyp opfattelse af forbrugerne. Med de nye reguleringer har vi fået nye konkurrenter, og vi ønsker at skabe afstand til deres polerede markedsføring. Vi er ansvarlige, men det betyder ikke, at vi konstant skal vise stockphotos af velfriserede kernefamilier, der sælger drømme, men i stedet tager en position som lånevirksomhed, hvor vi er der for kunderne på deres præmisser”, siger CMO i 4Finance, Vicki Demant Andersen.
Vickie Demant Andersen
Patrick Isaak, brand strategic partner hos Mindshare, der står i spidsen for kampagnen, tilføjer:
”Vivus-kunderne er både sjove, opfindsomme og har livsappetit, og det synes vi, der er grund til at hylde. Kunderne skal vide, at Vivus er der, når de har brug for en hjælpende hånd, og at de modsat en ofte formynderisk banksektor forstår, hvordan livet leves i 2020. Jeg synes, vi har skabt en kommunikation, der tager sin plads i mængden med energi, humor og god attitude.”
Patrick Isaack
Ifølge Vicki Demant Andersen er målgruppen de fleste danskere:
”Målgruppen er det brede ’almene dansker segment’, som foretrækker den convenience man får hos onlinelån, når man har brug for at tage et forbrugslån, dvs. som kreditvurderer, giver svar og udbetaler hurtigt.”
Første kampagnefase består af fire film, der lanceres i dag på tværs af TV, digital og social. Filmene er produceret af Mami productions med Laura Hancock som instruktør.
https://www.youtube.com/watch?v=LmJ15uOlqno
https://www.youtube.com/watch?v=QTL04mOYG80
https://www.youtube.com/watch?v=VgLSzIWAfYQ
https://www.youtube.com/watch?v=zKUqOj2WS14