Mindshare siger farvel til strategisk direktør

Peter Engholm
25@mail.dk

Tidernes ugunst var ikke til at have innovation og bløde værdier fast placeret i toppen i Mindshare. Strategisk direktør Sanne Olsen vil dog fortsat have en tilknytning til bureauet.

Da Sanne Olsen blev ansat som strategisk direktør i Mindshare, under forretningsområdet Mindshare Business Planning & Innovation, var ambitionen “at kombinere de hårde facts med en blødere viden og indsigt”, som adm. direktør Martin Rasmussen udtalte ved den lejlighed.

Virksomhedernes problemstillinger løses ikke et traditionelt media-setup, men kræver kompetencer, der kan tænke ud af boksen, lød argumentet fra Sanne Olsen.

Men det var for præcis to år siden, og dermed før snoren blev klippet over og krisen erklæret for åben. Nu har Martin Rasmussen og Mindshare måttet sige farvel til Sanne Olsen – men ikke fordi de oprindelige ambitioner ikke blev indfriet, eller at argumentet ikke holdt.

Men tiden har bare ikke – endnu – været til innovationen og de blødere værdier på mediabureauet.

“Det eneste, der har ændret sig siden dengang, er den økonomiske virkelighed. Når aktivitetsniveauet falder, så må man kigge på omkostningerne – ikke kun i bunden, men også i toppen. Og derfor må vi sige farvel til Sanne Olsen, og det er synd og skam, for hele begrebet brugerdreven innovation er mere relevant end nogensinde,” siger Martin Rasmussen.

Sanne Olsens kompetencer siger man dog nødig farvel til, så hun vil fortsat være tilknyttet bureauet som konsulent.

Selv siger Sanne Olsen om sin afgang: 

“Der har også fra international side været en øget fokus på strategidelen. Med koncernens business planning har man haft ambitioner om at ville konkurrere med managementfirmaer. Men det har været op ad bakke, her efter krisen, og den problemstilling er ikke kun dansk, men opleves også i resten af Europa og USA,” siger Sanne Olsen.

Hun mener, at krisen egentlig burde tvinge virksomhederne til nytænkning, men ikke desto mindre agerer de traditionelt i forhold til, hvad de søger hos deres samarbejdspartnere:

“Udgangspunktet bør være, hvad forbrugerne vil have – altså strategisk, innovativ forretningsudvikling. Men kunderne tænker sikkerhedsbetonet og traditionelt og søger TRP og value for money hos mediabureauerne, og ikke strategisk rådgivning. Det kræver en kulturforandring – ikke kun på mediabureauerne, men også hos kunderne,” siger Sanne Olsen, der i den kommende tid overvejer, om hun vil vende tilbage til tilværelsen som selvstændig konsulent eller ansættes igen – hun var tidligere været på bl.a. Advance og Euro RSCG.