Mindshare skal repositionere Ilse Jacobsen

Finn Graversen,
journalist

Kreativitet og PR vokser hos Mindshare med en række nye kunder. Organisationen er desuden blevet udviklet med forfremmelsen af to unge.

Foråret har været mærkeligt for de fleste, og der er nok ikke mange bureaudirektører, der vil tænke tilbage på det med glæde.

Men hvis man for et øjeblik lægger situationens alvor til side, så har Mindshare-direktør, Thomas Mark faktisk en del af glæde sig over lige nu. Han har ansvaret for den kreative del af Mindshare – herunder de PR-aktiviteter, man startede op, da man i 2018 blev dansk partner for Hill & Knowlton-netværket. Foråret har givet en række kunde-gevinster – ikke mindst her lige op til sommerferien.

Det gælder både PR-kunder og kreative budgetter vundet i konkurrencer med traditionelle reklamebureauer.

For at tage de sidste først, så har Mindshare vundet opgaven at gennemføre en repositionering af Ilse Jacobsen-brandet, hvor bureauet skal udvikle en ny brandstory og brandplatform samt kreativt univers.

Som et kuriosum kan nævnes, at Mindshare er blevet valgt som reklamebureau, mens mediebureau-opgaven er gået til Kunde & Co.

Inden for PR-genren har man her kort før sommer landet to nye kunder. Det gælder fødevareproducenten Alpro, hvor man skal være SoMe bureau samt LG Electronics, der er en bredere PR-kunde.

Tidligere på året er man også blevet PR-bureau for Spotify og Dazn.

“Vi har satset meget på at kunne tilbyde hele kommunikationspaletten. Derfor investerede vi tidligt i etableringen af en kreativ del af bureauet og derfor var det naturligt at gå ind i et partnerskab med Hill & Knowlton, da de ønskede et andet set-up i Norden,” siger Thomas Mark og fortsætter:

“Der er tale om et partnerskab – ikke at Hill & Knowlton kommer med PR-kunderne. Dem skal vi skaffe – både selv og sammen med dem. Samtidig er samarbejdet vigtigt for vores mulighed for at arbejde med kunder ud af Danmark. Men jeg oplever, at PR-fungerer rigtig godt sammen med mediabureauets stærke fokus på data. F.eks. spiller data en stor rolle i forhold til influencer og SoMe kampagner, så her kommer vi til kunderne med væsentlig større styrke.”

Thomas Mark vurderer, at PR efterhånden udgør mellem 1/3 og ½ af bureauets reklamebureauaktiviteter.

Væksten har givet plads til at udvikle organisationen.

I efteråret 2019 blev den tidligere Hill+Knowlton-chef Andreas Skafte Hedensten ansat i Mindshare med det formål at styrke samarbejdet med søsterbureauet Hill+Knowlton Strategies i Norden og EMEA.

Samtidig er der sket en forfremmelse af Louise Bonfils Høck, der er sat i spidsen for bureauets influencer marketing kampagner samt Caroline Kjærbye-Thygesen, der er blevet business partner og lead på den tværmediale indsats inden for særligt PR og sociale medier.

“Der er tale om to unge, som har gjort det virkelig godt, og derfor får de nu meget mere ansvar,” siger Thomas Mark og fortsætter:

”Jeg vil vove at påstå, at vi har et stærkere team af rådgivere end nogensinde før. Selvom coronakrisen for os har sat en lille klods i hjulet på den store vækst, som vi har oplevet, så har foråret faktisk været ret positivt – og så har vi ikke engang talt om vores kreative reklameteam, der er i den grad, er blevet løftet med bl.a. Patrick Isaak som strategisk partner.”