Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Skandinavisk kampagne for Nokia Lumia er udviklet af dansk PR-bureau, mens de tre film er instrueret af Charlotte Madsen.

Grænserne flyder tiltagende mellem de forskellige bureautyper, og det er en ny skandinavisk kampagne for Nokia Lumia fra Microsoft Devices et godt eksempel på.

Ide og koncept er udviklet af Mannov, som har hyret filminstruktøren Charlotte Madsen til at skrive manus og producere de tre film, der indgår i kampagnen.

Websitet er lavet af Steuerhaus.

Kampagnens udgangspunkt er en krimiserie kaldet Lumia Detective, hvor publikum ser en forbrydelse blive begået og efterfølgende skal opklare mysteriet ved hjælp af den virtuelle smartphone Lumia 630, som er fundet på gerningsstedet. Efter man har løst mysteriet får man adgang til den sidste del af filmen, hvor man ser, hvordan forbrydelsen blev begået (kampagnen kan ses her).

“Det, som er medrivende i vores Lumia Detective-serie, er, at du ikke bare sidder og ser en krimiserie. Her er det dig, der har hovedrollen, og det er dig, der skal opklare mysterierne” siger Niels Kjelstrup, som er produktchef for Microsoft Devices i Skandinavien. Han fortsætter:

”I processen med at opklare forbrydelserne håber vi naturligvis, at brugerne får et godt indtryk af Lumia 630, og af det styresystem som vi ynder at kalde for verdens mest innovative, Windows Phone 8.1.”

Charlotte Madsen har i de tre film taget udgangspunkt i realistiske hverdagsmiljøer.

”Udfordringen i at producere tre kortfilm, der skulle fortælle en hel historie på under to minutter inklusive motivationen for at begå forbrydelserne, tiltalte mig” siger Charlotte Madsen og fortsætter:

“Vi har i høj grad været inspireret af de iøjnefaldende covers til Lumia 630, og man vil bemærke, at hver film har sin egen farve. Den første film ‘GunWolf72 Killed You’, har et grønt tema for at fremhæve coveret på smartphonen. Vi har også forsøgt at oversætte den flydende swipe- og zoomfunktion i smartphonen til den måde, vi har filmet med kameraet på.”

Mannov samarbejder desuden med Cohn & Wolfe i Sverige samt Hill & Knowlton i Norge om udrulningen. Og det er langt fra nyt, at bureauet står som ideudvikler.

“For en lang række af vores kunder – især på livsstilsområdet – står vi i dag også for det kreative og konceptudvikling, så det er ikke nyt for os – heller ikke på denne kunde. Mannov har i efterhånden mange år arbejdet for Microsoft Devices, og tidligere arbejdede vi i ti år for Microsoft. I denne kampagne har Microsoft Devices så valgt at lægge hele projektet i hænderne på os,” siger Allan Fatum, der er chefkonsulent for Consumer Tech på Mannov.

Han siger videre: “Opgaven for os er at finde det helt rigtige team af samarbejdspartnere, som kan få kampagnen til at flyve. Og da det ikke er en ny samarbejdsmodel for Mannov, så har vi et stort netværk, vi kan trække på.”

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club