Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen går i rette med Børsens artikel om, at markedsføringen af nationen Danmark har slået fejl.

Under overskriften ’Markedsføring bestået’ går erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen (SF) i rette med Børsen, som i onsdags beskrev, hvordan den tidligere regerings plan om at brande Danmark for 623 millioner kr. var slået fejl.

I sit debatindlæg anfører Anette Vilhelmsen, at man allerede midtvejs i projektet, fandt ud af, at det var en dårlig ide at sætte målet efter at blive blandt de 10 bedste lande målt efter Nation Brand Index. Netop dette var et centralt element i kritikken af programmet, fordi Danmark ikke har rykket sig målingen.

Derfor gik man over til ’øget fokusering på effektmåling i forhold til de enkelte initiativer’.

Og det er især turist-, eksport- og investeringsfremme, som man har fokuseret på, skriver erhvervs- og vækstministeren.

Børsens artikel fremhævede faktisk, at branding-planen på turistområdet var en succes, da investeringer for i alt 249 mio. kr. fra 2007-2012 har givet en turismeomsætning på 3 mia. kr. og skabt 260-760 job.

Annette Vilhelmsen slutter indlægget med  at anføre, at der videreføres syv offentlig-private markedsføringskonsortier, som skaber en målbar værdi. Som eksempel angiver hun fødevarekonsortiet Food, der sidste år ’skabte 300 artikler om Danmark og danske fødevarer i en række af verdens medier’ (Børsen, p. 2).

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club