Af Pia Osbæck pia@bureaubiz.dk

Flere data til erhvervslivet. Større viden om digitalisering. Bedre internetdækning i yderområder. Det er nogle af punkterne i erhvervs- og vækstministerens vækstplan for digitalisering. Butikkerne må også selv blive dygtigere, siger ministeren.

Dansk detailhandel sakker bagud, når det gælder onlinesalg. Mens danskernes køb i danske netbutikker i 2013 steg med 10 procent, købte de 37 procent mere i udenlandske netbutikker. Det viser en opgørelse fra FDIH.

Det synes erhvervs- og vækstminister, Henrik Sass Larsen (S), ikke er godt nok. Han siger til Børsen:

”De tal viser, at der er er et eller andet galt med købmandskabet i det danske e-handelsmarked. Det er et vink med en vognstang om, at det er sidste øjeblik, at vi skal se at få digitaliseret vores varehandel.”

Netop i dag er ministeren barslet med en vækstplan, der skal hjælpe detailhandlen til at blive mere digitale, så dansk detailhandel dermed kan sikre sig en større bid af onlinekagen.

Målsætningen for vækstplanen er, at danske virksomheder skal være blandt de bedste i Europa til at udnytte it, big data og e-handel for at skabe vækst.

Planen indeholder 23 initiativer fordelt på fire indsatsområder:

  • God mobil og bredbåndsdækning i hele landet
  • Styrket anvendelse af it og data i dansk erhvervsliv
  • Digitale kompetencer og læremidler skal fremmes
  • Offentlig digitalisering med et erhvervsfokus

Mere konkret er det tanken, at der skal indgås partnerskaber med erhvervslivet om e-handel, big data og digitalisering.

Disse partnerskaber skal bl.a. indeholde rådgivning om regler ved eksport til e-handelsvirksomheder; en fond på 12 mio. skal bruges til at erhvervslivet kan udnytte flere data og en udviklingspulje på 40 mio. kr. skal gøre virksomhederne klogere på det digitale område.

Desuden vil der blive frigjort 700 MHz til mobilt bredbånd, så der er bedre dækning i yderområder. Samtidig vil forbrugerbeskyttelse blive styrket ved overtrædelse af markedsføringsregler,

Men det er stadig op til virksomhederne selv også at gøre en indsats siger Henrik Sass Larsen til Børsen i dag:

”De må organisere sig, som dem de vil, men de er nødt til fra butik til butik – og det gælder også den lille garnbutik og vinhandlen –at sætte sig ned og lave en strategi. Det kan jeg ikke gøre for dem. Det må de selv gøre og se på, hvad de agter at gøre, og hvor de vil bringe deres butik hen.”

FDIH – Foreningen for Dansk Internethandel – er tilfredse med den netop offentliggjorte vækstplan. Adm.dir. i FDIH, Annette Falberg siger i en pressemeddelelse:

”IKT-vækstplanen er et stærkt og nødvendigt udspil, hvor vi især er glade for, at regeringen retter den helt nødvendige opmærksomhed på et erhverv, der er midt i store forandringer. Digitaliseringen af detailhandlen og styrkelsen af e-handel giver både udfordringer og muligheder, så nu er det op til regeringen og brancheorganisationerne at omsætte planens initiativer til konkrete handlinger.”

Se en samlet oversigt over initiativerne her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club