Kommunikation til kvinder: Ny film med mandehørm

Peter Engholm
25@mail.dk

Lowefriends har fremført stærke holdninger til kommunikation til kvinder. Nu udkommer bureauet med et bud på en kvindefilm – for MariaCasino.dk. Se filmen her.

Det danske spillemarked blev liberaliseret for godt et år siden, og kvinder tilhører også målgruppen for spilselskaberne – uden at kvinderne har mærket meget til det i kommunikationen.

”Det har været plat på den båtbåt-agtige måde, eller det har kørt på at vise, hvordan spillene ser ud. Generelt har vi ikke set noget, der faktisk har inviteret kvinderne indenfor,” siger Eva Vangkilde, strategisk planner hos LoweFriends.

Hun suppleres af Heidi Jensen, der er country manager hos MariaCasino.dk i Danmark:

”Når konkurrenter har kommunikeret til kvinder, så har det været lyserødt – og kvinderne har været karikeret kvindelige og skingre.”

Nu går MariaCasino.dk – i samarbejde med LoweFriends – imod strømmen med en film, der er målrettet kvinder, og som lanceres med ordene ”Du behøver ikke spille drengerøv, bare fordi du elsker at spille”.

”Det er en 100 pct. dansk film – og vores første danske film. Vi har hidtil kørt den samme film i de nordiske lande, fordi de nordiske lande er ganske ens. Men når det gælder humor, er der forskel – og danskerne tør mere med deres humor,” siger Heidi Jensen.

MariaCasino.dk, der er ejet af Unibet og derigennem har tilladelse fra den danske spillemyndighed til at udbyde væddemål og casino, gik til LoweFriends, fordi bureauet har specialiseret sig i at udvikle markedsføring, der er målrettet kvinder.

”Briefen gik ud på at cementere vores unikke position på det danske marked, som et mere nede-på-jorden og hyggeligt alternativ til de mere testosteron-drevne spillesteder – med en kommunikation, der er 100 pct. fokuseret på kvinder – og som byder alle velkommen,” siger Heidi Jensen.

”Vi valgte at lave en film, der leger med de forskellige køns adfærd i spillesituationer, og hvor den mandlige adfærd, det mandehørm-agtige, “udføres” af kvinder. Vi viser, at man godt kan tale til kvinder uden at blive lyserød i sit udtryk, uden at pådutte kvinderne produktet på en nedladende og patroniserende måde og uden at udstille kønnene negativt,” siger Eva Vangkilde.

Hun tilføjer:

“Hvis vi havde kønsopdelt filmen i hhv. værthuset og i stuen, så vi ville dels have gjort den ene side usympatisk, dels sagt, at ”her er noget for mænd, og her er noget for kvinder” – og dermed skudt os selv i foden. Vi tilbyder en åben tolkning, og MariaCasino.dk er også til kvinder, der f.eks. også kan lide at spille pool.”

Hun forklarer, at dette også er baggrunden for, at den samme person spiller hovedrollen på værtshuset og sidder i sofaen til sidst i filmen.

”MariaCasino.dk har et erklæret mål om at tale til kvindelige online gamblere, og vi skal lave et rum til kvinder, der er hyggeligt, hjemligt og nemt at gå til. Vi mener, at den er et eksempel på, at man godt kan lave noget, som er sjovt og har humor – også selv om det er det kvindelige mindset, vi taler til,” siger Eva Vangkilde.

Selv om kampagnen er målrettet kvinder, er mænd også velkomne.

”Den grundlæggende tilgang er, at hvis man kommunikerer på en begavet måde til kvinder, så vil mændene også følge med,” siger Eva Vangkilde.

Kampagnen for MariaCasino.dk har premiere mandag og suppleres af web, banner og sidenhen også radio.