“Intet-tid” kan man kalde den periode, der går, mens bilen får hældt brændstof på – for kort tid til at gå væk og lave andre ting, for lang tid til at markedsførere tilsyneladende kan lade den passere upåagtet.
Reklamer på benzintanken er ikke nyt, heller ikke på selve pumpepistolen. Det nye ligger i selve kanalen; QR koder, der nu bliver en del af Statoils servicestationer i kampagne.
Det er, fastslår Statoil, første gang i Danmark, at servicestationer benytter sig af denne type markedsføring, hvor kunderne scanner en kode med smartphonen og automatisk bliver ledt ind til en webadresse med mere relevant information.
“Vi har bl.a. QR koder på pumpepistolen og på et skilt på toppen af standeren. Det er en mulighed for at skabe en interessant kommunikation – vel at mærke på en nemmere og mere direkte måde end at bede folk sende en mail eller taste sig ind på et site,” siger Ann Kirstine Havsteen, group marketing manager hos Statoil Fuel & Retail.
Tiltaget er foranlediget af, at antallet af smartphones i Danmark i år forventes at runde to millioner. Forventningen hos Statoil er, at QR koderne bliver stadig mere synlige i markedsføringen, om end mediet stadig er relativt jomfrueligt – hvis man ellers kan gradbøje dét begreb.
“Der er uanede muligheder med QR koder, især hvis man vil fortælle historier, f.eks. via film. I første omgang bruger vi koderne til at give kunderne mulighed for lynhurtigt at læse mere om rabatter og fordele med et Statoil Kort, men jeg kan sagtens forestille mig andre anvendelsesmuligheder. Det er dog langt fra alle, der har – og bruger – et scanningsprogram på deres smartphone, så det erstatter ikke andre markedsføringskanaler, men er et supplement,” siger Ann Kirstine Havsteen.
Bureauet bag Statoil-tiltaget er Gorm Larsen & Zornig.