Mobilen får stor rolle i ny markedsføring af Københavns Universitet

Peter Engholm
25@mail.dk

Universitetet har sonderet blandt fire bureauer og valgt Gefühl til at markedsføre forårets åbent hus-arrangement for 110 uddannelser.

“Alle fire bureauer var ret præcise på at kommunikere universitets-uddannelse til unge mennesker -det var lødigt og lovede ikke mere, end hvad universitetet kan holde. At det blev Gefühl, skyldtes bl.a. deres input i forhold til en ændret strategi, samt evnen til at se medievalget som en integreret del af opgaven,” siger webmaster Claus Tonsberg fra Københavns Universitet (KU).

Opgaven er at levere kampagnen for det årlige åbent hus, som 8 fakulteter – repræsenterende ca. 110 uddannelser – er værter for i uge 9 og 10 næste år.

Partner i Gefühl, Jacob Højrup Hansen, siger:

“Det er i alt 200-250 individuelle åbent-hus. Det er mange, og derfor kommer mobiltelefonen til at spille en stor rolle. Vi skal hjælpe de unge med at huske at komme – og få lagt de enkelte åbne hus-arrangementer ind i deres kalender. Derudover vil der også være en intelligent brug af den webbaserede markedsføring – ikke kliks og bannere.”

Og netop det webbaserede er, hvad den ændrede strategi for KU-åbent hus går ud. Den skal bl.a. bruges til at “opkvalificere dialogen med målgruppen, der også omfatter forældrene” til de studerende-in-spe, oplyser Claus Tonsberg.

Udover mediavalget er der i kommunikationsstrategien lagt vægt på, at KU er tydelig afsender på kampagnen, der lanceres i december.

“Frem for alt skal kampagnen ikke være generisk. Man skal ikke kunne sætte Aarhus Universitet ind og stadig få en god kampagne – ikke når vi i årets tre første måneder fisker i den samme sø som 5-7 andre universiteter,” siger Claus Tonsberg.

Han oplyser, at Ogilvy var bureau for kampagnen sidste år, og at der har været et nyt bureau hvert år, siden markedsføringen af åbent hus-perioden fik tilført seriøse midler fra 2006.

“Ogilvys kampagne fik god kritik af ledelsen – vi ønskede blot nyt syn på opgaven. Men det har ikke været en egentlig strategi med nye bureauer – vi ser en kvalitet i langvarige bureausamarbejder”, siger Claus Tonsberg.

Gefühl har erfaring med uddannelsesmarkedet via kampagner for bl.a. IT-uddannelserne og Handelsskolerne – sidstnævnte fik en Rambuk-nominering forrige år for kampagnen “Who is the boss”.