Women Deliver er verdens største globale konference, når det gælder piger og kvinders rettigheder, sundhed og økonomi.
Men hverken det basalt vigtige emne eller 5.000 delegerede i København den 16.-19. maj gør i sig selv ikke en konference stor. Derfor afsatte Udenrigsministeriet sidste forår 2 mio. kr. til at skabe kommunikation og opbakning i Danmark om Women Deliver.
Hansen Agenda er i spidsen for det vindende konsortium bestående af Konstellation, Verdens Bedste Nyheder (Danida), Sex & Samfund, DI, Globalt Fokus og Kvinfo. Og Lotte Hansen, stifter og adm. dir. i PR-bureauet, siger:
”Normalt vil opgaven bestå af at levere en hjemmeside og et logo, men her skulle man også kunne mobilisere. Det er et sundt modtræk til troen på, at hvis bare et site har en kalender, så kommer arrangementerne flyvende af sig selv.”
Koordinere og initiere
Og opgaven er ikke at arrangere selv – det har Hansen Agenda nu gjort på egen hånd ved siden af – men at koordinere og initiere. Mest det sidste.
”Vi så ved COP15, at arrangementerne lå oven i hinanden. Men én ting er at koordinere de enkelte arrangementer, så de får størst mulig opmærksomhed – først skal vi have aktiveret de potentielle arrangører,” siger Lotte Hansen.
Så en stor bid af budgettet er gået til kaffe og en masse møder?
”Noget kaffe, ja, men under møderne har vi skabt konstellationer af netværk. Møderne har været strukturerede i den forstand, at vi har inviteret parter, som sammen har potentialet til at skabe noget stort,” siger Lotte Hansen.
De ku’ godt ha’ sagt tak
En bureau-opgave, der også går ud på at være Kirsten Giftekniv?
”Ja, og få dem til at føle, at de fik ideen selv. Vi aktiverer netværk, sætter folk og organisationer sammen, og når de løber videre hånd-i-hånd, kan man stå tilbage og tænke ”I ku’ godt ha’ sagt tak” – men når de tager ejerskab, som var det deres eget projekt, så er vi stolte,” siger Lotte Hansen.
Det er bureauets partnerskabsmodel, der bringes i spil op til Women Deliver. Og det er krævende – også for dem, der bider til bolle:
”Vi har fået 200 virksomheder, organisationer og personer i tale – og på plads. Det er ikke små klatter, men organisationer, der har taget spydspidsroller. Det er ligesom sponsorer, som jo også skal bruge ressourcer på at aktivere sponsoratet – og arrangementerne er krævende, for det er uden tilskud fra vores side, og uden at vi kan love noget vedrørende udfaldet,” siger Lotte Hansen.
500.000 danskere
En stærkt konservativt vurdering lyder på, at 500.000 danskere kommer i kontakt med konferencens tilknyttede arrangementer, hvad enten det er fagbevægelsens tiltag, sundhedspersonale-aktiviteter, Sex & Samfunds skolekaravane, et særtryk af Verdens Bedste Nyheder med MX, Amnesty og Politikens konkurrence eller DI’s fotoudstilling i landets lufthavne om særlige tiltag for kvinder, som globale danske virksomheder leverer allerede i dag.
De danske arrangementer begynder godt en uge før Women Deliver, på mors dag den 8. maj.
”Vi har set mange arrangementer, hvor man først fandt ud af, hvad der skete, da det hele var slut. Derfor gør vi en indsats for at gøre danskerne bevidste om konferencen, og det handler i høj grad også om vores egen historie,” siger Lotte Hansen.
Vanetænkning
Opgaven bliver også at få mediernes opmærksomhed – ikke kun for arrangementerne, men også for selve konferencen, og her er Hansen Agenda blevet mødt med en pudsig vanetænkning:
”Journalisterne spørger, om konferencen slutter med at udgive et dokument. Men Women Deliver tror ikke på manifester, som man bruger uforholdsmæssig lang tid på at få pudset af. Vi kommer i stedet til at se en række handlingsplaner,” siger Lotte Hansen.
Hansen Agenda har som nævnt selv lagt ressourcer i tiltag, der udspringer af Women Deliver:
”Vi laver ikke kun larm, men vil også gøre en forskel. Vi har taget hul på et 10-årigt projekt med indvandrerkvinder sammen med Lejerbo i Mjølnerparken, for de problemer, konferencen beskæftiger sig med, ses også herhjemme,” siger Lotte Hansen og tilføjer:
”En cykelevent for danske fædre og børn står vi også bag. På konferencens åbningsdag vil fædrene, deres børn og cykler mødes og cykle sammen til Bella Center og byde gæsterne velkommen. Og vi afslutter konferencen i Tivoli, hvor vi laver Tivoli-slottet om til et mini-folkemøde.”
Læs mere om Women Deliver – både den internationale side og den danske arrangement-side, som opdateres mere intenst den kommende tid.