Mobilsite skal styrke lokale supermarkeder

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Ophævelsen af lukkeloven kan presse de lokale supermarkeder. Nu søger Dagli’Brugsen af styrke sig med hjælp af ny teknologi.

Coop-kæden Dagli’Brugsen går nu mobil-vejen for at styrke sig i en intensiveret konkurrence for de små butikker som følge af ophævelsen af lukkeloven.

Dagli’Brugsen har 375 butikkerog har netop etableret et nyt mobilsite, hvor hver enkelt butik kan kommunikere direkte og individuelt med deres kunder. Når man traditionelt markedsfører en hel kæde, er det ikke muligt at fremhæve den enkelte butiks unikke kvalitet. Det kan man med det nye mobilsite.

”En af de helt særlige ting ved Dagli´Brugsen er, at vi kender vores kunder så godt lokalt, og derfor indretter den enkelte butik efter de lokale kunders behov. Med den nye applikation kan vi på en nem og direkte måde kommunikere særlige lokale tilbud fra den enkelte butik til dens kunder,” siger kædedirektør Niels Karstensen, Dagli´Brugsen.

Mobilsitet er udviklet af Walltowall, og foregår på den måde, at kunderne scanner en QR kode med deres smartphone i butikken. Hver butik har en unik QR kode. Herefter modtager kunderne information om aktiviteter og tilbud i deres konkrete butik.

Når en butik f.eks har et godt tilbud på hamburgerryg, kan man sende en SMS til kunderne via mobilsitet og med meget kort varsel får kunderne så dette unikke tilbud.

På sitet kan man desuden se ugens tilbudsavis, lokale informationer om f.eks åbningstider, få madopskrifter og deltage i konkurrencer. 

Dagli´Brugsen har i forbindelse med lanceringen en landsdækkende konkurrence om billetter til filmen ”Min Søsters Børn i Afrika”, som kæden er medsponsor for. Konkurrence og markedsføring håndteres lokalt med stort fokus på butikkerne, og kampagnen er ligeledes udviklet af Walltowall.

I løbet af de første dage har 6.000 tilmeldt sig Dagli´Brugsens nye mobilsite.

”At alle de store butikker siden 1. oktober har måttet holde åbent alle søndage, flytter omsætning fra små til store. Men samtidig går det også op for flere forbrugere, at det vil være dyrt, hvis man mister den sidste lokale butik,” siger Niels Karstensen og fortsætter:

“Ejendomspriserne falder og hverdagen bliver vanskeligere, hvis den sidste lokale dagligvarebutik forsvinder. Så vi oplever også mange steder en voksende lokal opbakning til vores butikker. Men det kræver stadig af os, at vi hele tænker nyt og kommer med nye tilbud til vores kunder,” siger Niels Karstensen.”

Ved årsskiftet meldte Dagli´Brugsen ud, at kæden sænkede priserne på 230 varer, så man kunne matche discountkæderne på nogle af de mest solgte dagligvarer.