Modeboss: Vi kan ikke overleve uden digitale kompetencer

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Omnichannel er det store dyr i åbenbaringen, mener Mads Ryder, topchef i modekoncernen IC Group, og digitalisering er så vigtigt, at han selv tager ansvar for området.

Digitalisering er ikke til at komme udenom og hos IC Company, tager topchef Mads Ryder det så alvorligt, at han fremadrettet selv vil tage ansvar for e-handel og indsamling af kundedata.

Det skriver Berlingske.

I Mads Ryders verden handler digitalisering om to ting: At sikre, at IC Groups forbrugere har en hurtig, nem og effektiv adgang til produkterne via e-handel samt at bruge de data, som forbrugernes adfærd på nettet og i butikkerne efterlader sig, til at forstå forbrugerne bedre.

Først forsøgte man sig med at udlicitere opgaven, men nu har man taget den in house igen og efterfølgende investeret massivt i en e-handelsplatform.

Den store udfordring for en virksomhed som IC Company er ifølge Mads Ryder at få alle salgskanaler til at interagere med hinanden samtidig med, at de interagerer med logistik og markedsføringen.

”Det store dyr i åbenbaringen er det, vi kalder omnichannel. Det betyder, at hvor end vi møder forbrugeren, skal vi fremstå koordineret og synkroniseret. Forbrugerne er ligeglade med på hvilken måde, vi sælger vores produkter, og e-handel foregår lige så godt hjemme som i bussen eller i butikkerne. Lige så snart vores Tiger of Sweden-logo står over døren i en flagship-butik, på en e-handelsplatform eller i en afdeling i Magasin, hvor vi er blandt mange andre brands, er det Tiger of Sweden, det handler om. Færdig, slut,” siger Mads Ryder til Berlingske.

Digitaliseringen kan samtidig udnyttes til at få en større forståelse for forbrugernes adfærd og ønsker via en indsamling og analysering af data:

”Det er informationer, jeg skal bruge til at holde forbrugeren tæt til mig. I det øjeblik, jeg ikke kender min forbruger godt nok, risikerer jeg at miste mit brand,” siger Mads Ryder til avisen og fortsætter:

”Det er helt afgørende for vores succes om fem til ti år, at vi tilegner os kompetencer på det her felt. Kan vi ikke håndtere det, misser vi en trend, og det kan en virksomhed på vores størrelse ikke overleve.”

Berlingske Business, p. 6-7.