Mød den kreative chef i Danmarks 6. mest prisvindende bureau

Peter Engholm,
journalist

TV 2 Creative lever flot op til sit navn ved at levere awardvindende kreativitet. Chaga Signe Bruun er creative director og sætter her ord på både enheden og sin egen rolle.

Oversigten i BureauTrends 2022 over de mest prisvindende bureauer leverede en artig nyhed – endda på øverste hylde. For første gang nogensinde er et inhousebureau i Top10, nærmere bestemt på 6. pladsen.

I det luftlag er det svært at gemme sig, og det gør TV 2 Creative sådan set heller ikke, for alene i Bureaubiz’ oversigt er priserne vundet ved fem forskellige konkurrencer. Og læg dertil fire Grand Prix ved Clio Entertainment i Hollywood for nylig.

Det kreative inhouse bureau lader i udtalt grad arbejdet tale for sig, og nærværende interview er således første gang, at creative director Chaga Signe Bruun taler om bureauet og lederfunktionen.


Chaga Signe Bruun

Hun kom til TV 2 for snart fem år siden efter at have været kreativ på bureausiden i en længere årrække, senest hos Geelmuyden.Kiese som kreativ direktør og før det hos Wibroe, Duckert & Partners som digital creative director.

Hvad er TV 2 Creative for en størrelse?

”TV 2 Creative består af tre enheder; koncept – med bl.a. art directors og tekstforfattere – film-kreative og social media managers. Vi er tilsammen næsten 20 personer i alt, alle med en kreativ faglighed,” siger Chaga Signe Bruun og uddyber:

”Det er en enhed, et kreativt inhouse bureau, under TV 2 Marketing & PR – og dermed under Jacob Weinreichs ledelse. Det minder om BBC Creative og Channel 4 Creative i England og om The Barn hos Arla og Lego Agency herhjemme.”

TV 2 Creatives kunder er de andre afdelinger i koncernen, og kampagnerne er bl.a. for

  • sportsbegivenheder som OL, EM i håndbold, VM i fodbold og Tour de France
  • store events som Knæk Cancer
  • programmer som X Factor og Vild med dans
  • fiktion som Klovn, Badehotellet og Sygeplejeskolen
  • reality som Bachelor og Landmand søger kærlighed

Chaga Signe Bruun føjer til:

”Vi laver branding-kampagner samt kampagner for TV 2 Play, for Nyhederne, og blandt vores kunder er også koncernen, bl.a. Stop hadbeskeder under Alt det vi deler-platformen og klimakampagnen med Bænken, som vi vandt tre Clio Grand Prix’er for.”

Internt bureau ser kunden udefra
Hvori består forskellen mellem jer og klassiske bureauer?

”Det fokuserer vi ikke på til hverdag. Måden at arbejde kreativt er næsten 1:1 i forhold til andre bureauer, og vores interne rolle ligner det eksterne bureau: At se kunden udefra. Den rolle kræver en særlig bevidsthed fra vores side. For selv om vores samarbejde med bl.a. brand managers, afdelingschefer og direktion er tæt og stærkt, så skal vi  samtidig kunne trække os ud af ligningen,” siger Chaga Signe Bruun.

I deltager ikke i pitches eller new bizz …

”Nej, og økonomien er også anderledes. Men vi skal også præsentere ideer og sælge ind hos en kunde, f.eks. en programredaktør, der ikke altid mener, at det er den retning, vi skal. Så skal vi tilbage og arbejde videre,” siger Chaga Signe Bruun.

Hun understreger, at konkurrencesituationen bliver stadig mere intens:  

”Vores hverdag er stærkt påvirket af, at medievanerne – alene siden jeg kom til TV 2 – har ændret sig drastisk og hurtigt. Før i tiden tændte danskerne for tv’et og spurgte ”Hva’ har I til mig i dag?”. Nu skal vi have fat i folk uden for vores eget økosystem. Folk kommer ikke af sig selv, så vi skal skabe opmærksomhed – og vi skal være de dygtigste.”

Bruger awards som værktøj
På tredjesalen i TV 2’s store bygning, Teglholmen i København, ligner TV 2 Creatives åbne kontorer et klassisk kreativt bureau – og vel at mærke et dygtigt ét. For de førnævnte awards står frit fremme, på rad & række og i flere lag. Hæderen er også hentet ved uddelinger, som andre bureauer sjældent deltager i, bl.a. Promax, der hylder marketing inden for media- og underholdningsbranchen.

”Vi bruger awards som et værktøj. Awards fremhæver noget arbejde som værende bedre end andet, og det orienterer vi os efter. Det skal kunne mærkes i rummet, at der er en kreativ til stede. Og det sker kun, hvis den kreative selv er orienteret – har fulgt med, har læst en avis, og evner at anvende sin viden og vurdere sine egne ideer,” siger Chaga Signe Bruun.

Hvad er din rolle på TV 2 Creative?

”Jeg er ansat til at løfte det kreative niveau i kampagnerne, og man kan ikke bare sige: Nu skal vi løfte det kreative niveau. Det kræver ikke kun den nævnte brede orientering, men også at jeg som kreativ chef går både forrest og bagerst, og at de kreative bliver set – og at de rykker sig,” siger Chaga Signe Bruun.

Hvad er din baggrund for den tilgang?

”Jeg skal bl.a. se på, hvordan vi fornyer os, for nogle kampagner kommer igen. Af den grund var det ekstra flot, at vores X Factor-film vandt Grand Prix i Clio,” siger Chaga Signe Bruun og uddyber om sin rolle:

”Jeg har selv en forpligtelse til at holde mig orienteret som leder, og jeg har derfor været på TV 2’s interne lederprogram.


TV 2 og TV 2 Creative vandt fire Grand Prix ved Clio Entertainment – fra venstre:
Kristian Vestergaard, Jacob Nordentoft, Chaga Signe Bruun, Mette Riis Kruse og Sebastian Zamorski.

Diversitet – professionelt og personligt
På The M List savner du, at branchen diskuterer diversitet. Vil du diskutere her?

”Diversitet er ikke et mål i sig selv, men en måde at blive bedre på. Jeg kunne tage fem dygtige kreative, og hvis jeg alene kiggede på det felt, så ville der være en risiko for, at de tænker for ens, ikke kigger bredt og overser blinde vinkler. Diversitet er bl.a. at vælge den bedste kandidat … til teamet. Via vores forskelligheder og forskellige perspektiver øger vi sandsynligheden for at sætte spørgsmålstegn ved fastgroede beslutningsprocesser,” siger Chaga Signe Bruun og tilføjer:

”Min far er dansk, min mor er kinesisk. Jeg er kvinde og opvokset på Sydsjælland. Diversiteten følger intuitivt med i alle mine beslutninger. Min mor og jeg har ikke samme modersmål, og det har styrket min evne til at kommunikere – budskabet skal være enkelt og præcist og uden for mange lag. Sådan kommunikerer vi også på TV 2, fordi vores målgruppe er så bred; alle danskere.”

Fortsat løft og måske en ny retning
Chaga Signe Bruun har også diversiteten med i valget af – og arbejdet med – eksterne partnere:

”Qua vores størrelse kan vi præge udviklingen og bl.a. opfostre talent – eller ved i det hele taget at gå andre veje, end branchen normalt går.”

Og med jeres egen udvikling?

”Midler og mål har ikke ændret sig: Jo mere forskellige og jo bedre orienterede, vi er, des stærkere står vi rustet til at lave de bedste løsninger for TV 2.

I er blandt de absolut mest prisvindende bureauer herhjemme, så på en måde er det kreative mål vel nået …

”Vi står i al fald foran at kigge på, hvordan vi fortsat løfter os – og måske arbejder i en ny retning. Men det er for tidligt at være konkret,” siger Chaga Signe Bruun.  

 
Fra sommerens Creative Circle Award – TV 2 Creative vandt guld i Print, Film (61-180 sek.), Earned media og SoMe single post.