Hun skal få danskerne til at interessere sig for ishockey

Zandra Damsgaard
zandra@bureaubiz.dk

Om mindre end halvandet år afvikles en af verdens største sportsbegivenheder i Danmark. Der er bare ikke ret mange, der ved det. Det skal Maja Grimnitz lave om på.

Op imod en milliard tv-seere vil have blikket rettet mod Danmark, når ishockeyfans verden over skal følge deres nationale helte spille VM i maj 2018.

Turneringen er en af de største sportsbegivenheder hidtil afholdt på dansk jord, og den skulle gerne være med til at få danskernes øjne op for ishockey.

For lad det være sagt med det samme: Ishockey er ikke en stor sport i Danmark, hvor benskinner hører til på fodboldben, Faceoff er en film med Nicolas Cage og Pu(c)k er med Nissebanden i Grønland.

Af samme grund ligger der en stor opgave i at markedsføre Ishockey VM 2018 til den brede befolkning. Den opgave har 36-årige Maja Grimnitz som nyansat marketingdirektør for projektorganisationen Ishockey VM 2018 mindre end halvandet år til at løse.

Efter en årrække med sportssponsorater i Singapore fik hun en ‘drømmemulighed’ for at komme hjem til Danmark og en jobbeskrivelse spændende fra salg over kommunikation til markedsføring. Målsætningen er dog ganske enkel: Det handler om at sælge billetter.

”Jeg bliver målt på antallet af solgte billetter. Det er succeskriteriet. Men herudover er der en stor legacy om projektet, og det handler også om at gøre folk herhjemme opmærksomme på ishockey og folk i udlandet opmærksomme på Danmark,” siger Maja Grimnitz.

Vi skal være stolte
Størstedelen af de 300.000 billetter til i alt 64 kampe skal med hendes egne ord sælges til ”folk, der ikke ser ishockey, men som elsker sport og action”. Ud over at øge kendskabet til sporten ligger der derfor også en opgave i at sælge oplevelsen. At sælge underholdning.

”Vi kommer basalt set med et nyt produkt til folk og skal så finde ud af at gøre det relevant for dem. Folk skulle gerne komme til at lære ikke bare sporten, men også profilerne at kende. Ser man på de bedst betalte sportsfolk i Danmark, ligger ishockeyspillere i top ti. Vi har nogle virkelig store profiler på verdensplan, og de her danske helte, som jeg kalder dem, skal vi have introduceret til danskerne.”

Maja Grimnitz taler meget om ’historier’ og ’legacy’. Om stolthed. Hun er selv tydeligt stolt af sin opgave – af at skulle sætte Danmark på verdenskortet og vise, at vi også kan være med blandt de store drenge.

”Vi er et lille ishockeyland, men vi har her en mulighed for at sætte et fingeraftryk på den internationale scene. Det skal danskerne være stolte af. I bund og grund er det vel den der med, at lilleputnationen kan gøre sig bemærket i den store verden. Historierne er der – de er bare ikke blevet fortalt før. Så vi skal finde ud af at pakke de historier ind rigtigt, så folk føler ejerskab til dem og føler sig stolte over det, vi kan i Danmark.”

Ét skud i bøssen
Første del af marketingstrategien rulles ud primo 2017, hvor indsatsen særligt koncentreres om digitale platforme. I maj 2017 skydes billetsalget i gang, og med deadline ved første startfløjt i maj 2018 er der ikke tid til at begå fejl og lære af dem – der skal eksekveres her og nu.

På marketingsiden har projektorganisationen tilknyttet Another, mens Frontpage skal hjælpe med PR.

Da forventeligt 30 pct. af tilskuerne vil komme fra udlandet, strækker markedsføringen af Ishockey VM 2018 sig også ud over Danmarks grænser til lande som Sverige, Finland, Rusland, Tyskland, Norge og Schweiz.

”Folk vil gerne til Danmark, og vi har et tæt samarbejde med værtsbyerne om at gøre det til en totaloplevelse, der rækker ud over ishockey,” fortæller Maja Grimnitz.

Organisationen bag Ishockey VM 2018 har ingen kommercielle rettigheder, så foruden ti sponsorater skal alle indtægter komme fra billetsalg. Fem medarbejdere bliver muligvis til 15 over tid, men organisationens samlede budget på 130 millioner kroner skal gå til at skabe “en fantastisk folkefest” og ikke til bemanding.

FAKTA
IIHF Ice Hockey World Championship

  • Ishockey VM afholdes i 2018 Danmark i værtsbyerne København og Herning
  • Turneringen afvikles i maj 2018, og billetsalget starter i maj 2017
  • International Ice Hockey Federation (IIHF) afviklede det første egentlige VM i 1930
  • VM afvikles årligt med 16 hold i den bedste af i alt fire divisioner
  • Danmark har siden 2003 spillet i den bedste gruppe med kvartfinaler ved VM i 2010 og 2016 som de hidtil bedste placeringer
  • Knap 20 danskere spiller i de bedste professionelle europæiske ligaer og otte har deres daglige gang i den amerikanske NHL.
  • Godt 4.000 danskere spiller ishockey i en klub – det svarer til 0,0007 pct. af befolkningen. Til sammenligning spiller næsten 337.000 fodbold svarende til 0,06 pct. af befolkningen.

maja-grimnitz_print