Momondo skærer dybt – også i marketing

Peter Engholm,
journalist

En rejsesøgemaskine i en tid, hvor ingen rejser – det koster. Næsten 40 pct. af medarbejderne er blevet fyret eller skåret i tid hos et af disse års mest profilerede annoncører i Danmark og i verden.

The DNA Journey fra Momondo tiltrak sig både global opmærksomhed og awards for 3-4 år siden: Den var en de hurtigst voksende kampagner i Facebooks historie, blandt klodens 20 mest delte reklamer, og fik på få måneder 175 mio. visninger. Momondo blev Årets annoncør 2016 (True Awards) og Årets Advertising-kunde 2017 (Creative Circle Award).

Et andet – og mere aktuelt – tal overskygger imidlertid alt, når man er en rejsesøgemaskine: IATA (The International Air Transport Association) konstaterede tidligere på måneden, at 95 procent af klodens passager-flyvninger var skåret væk på grund af Covid-19 krisen.

Det medfører, at 39 pct. af medarbejderne på Momondos kontor i København er blevet ”berørt i form af afskedigelser eller med nedsat tid”. Samme niveau gør sig gældende i marketing-afdelingen. På markedsforing.dk formoder man, at tallet af berørte medarbejdere ligger på lige knap 50 ialt.

”Efterspørgslen på flyrejser, overnatninger og billeje er faldet markant som følge af Covid-19. Allerede i februar så vi tendensen, og implementerede en række initiativer for at nedbringe omkostninger, som f.eks. at stoppe ansættelser, neddrosle marketing og øvrige udgifter. Men som mange andre i branchen er vi blevet tvunget til at tage den virkelig svære beslutning at sige farvel til en række meget dygtige medarbejdere,” siger Tore Pein Jensen, der er adm. direktør for Momondo A/S.

Han tilføjer:

“Vi er sikre på, at branchen kommer tilbage igen, men tror også, at det tager år, inden den er helt tilbage. Derfor har vi tilpasset virksomheden, både så vi kan bevare vores position på kort sigt, og så vi har de nødvendige muligheder for at skrue op for vores investeringer, når tiden bliver moden til det,“  

Momondo er ikke vendt tilbage på Bureaubiz’ spørgsmål om, hvor mange personer, der er ramt af nedskæringerne – herunder fordelingen mellem afskedigede og nedsat-tid.

Blandt dem, Momondo har sagt farvel til, er Simon Ryhede, digital director, Marketing Europe. Han kom til Momondo i 2017 efter at have været på bureausiden i 17 år, senest som digital direktør hos We Love People.

”I den aktuelle situation er der en bred forståelse for, at virksomheden reagerer, som den gør. Momondo har behandlet sine nu tidligere ansatte med respekt, og det var været en spændende tid med gode kolleger,” siger Simon Ryhede.

Momondo har allieret sig med headhunterbureauet Marcher Markholt, der bl.a. arbejder på at hjælpe de berørte medarbejdere videre.