Mona Juul får seks nye medlemmer i medgift

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bl.a. har Danmarks største digitale bureau, Creuna, meldt sig ind, og bureauets adm. dir. var indtil i dag på vej ind i bestyrelsen sammen med en digital direktør mere.

Mona Juul kan ikke få meget bedre start på rollen som ny formand for bureauerne i DRRB. Inden for de sidste to måneder har foreningen fået hele seks nye medlemmer.

Blandt de nye finder man Creuna, der er Danmarks største digitale bureau – og på koncernniveau faktisk Danmarks største bureau i det hele taget.

Samtidig stod Creunas adm. dir., Thomas Vejlemand, til at blive valgt ind i bestyrelsen sammen med Emre Gürsoy fra Adpeople.

Planen var en udvidelse af bestyrelsen med to medlemmer, som sikrer den digitale tilstedeværelse i DRRBs øverste organ, men netop i dag har Thomas Vejlemand meddelt, at han stopper som direktør for Creuna, så DRRB skal til at finde en anden løsning.

En tydeligt overrasket Mona Juul siger til Bureaubiz, at hun umiddelbart vil mene, at man holder fast i grundideen om at få to digitale folk ind i bestyrelsen, men at man først skal diskutere, hvordan det kan lade sig gøre.

De digitale bureauers organisering har været genstand for flere bejlerier. Bl.a. har Huset Markedsføring arbejdet på nogle initiativer, men med Creunas indmeldelse ser DRRB ud til at have styrket sig i forhold til at samle bureaubranchen.

Udover Creuna har også et andet digitalt orienteret bureau, Suzumuchi, meldt sig ind.

Hertil kommer pr-bureauet Dreyer & Kwetny samt det århusianske kommunikationsbureau, Aros Kommunkation.

Sidstnævnte begrunder indmeldelsen med, at man gerne vil have adgang til DRRB´s serviceydelser – herunder uddannelse, juridisk rådgivning, bedre refusion i forbindelse med barsel og gode indkøbsaftaler.

“Vi vil også gerne stå sammen med/være solidariske med resten af branchen,” siger adm. dir. Jens Hansen.

Blandt de mere traditionelle bureauer, har Public Communication valgt at tilslutte sig DRRB, mens det 6. nye medlem er Geomatic, der ikke umiddelbart bliver opfattet som et bureau.

Geomatic udbyder demografiske data på basis af geografiske og statistiske oplysninger.

“Vi ser os som en del af den proces, der fører til bureauernes kampagner for kunderne, og derfor synes vi, at det er naturligt at være en del af netværket,” siger senior konsulent og partner, Lars Groth fra Geomatic.

Udover de planlagte to nye medlemmer sker der en udskfitning af to andre i DRRBs bestyrelse, idet Michael Thim fra IUM også forlader bestyrelsen. Formanden, Jan Olsen, er blevet adm. dir. for Visitdenmark og forlader derfor sin post.

De to nye bliver Thomas Berthelsen fra OMD og Jens Peter Jensen fra Rainmaker i Hjaltelin, Stahl gruppen. Således bevares de mediabureau- og dialogmæssige kompetencer i bestyrelsen.

Næstformandsposterne besættes uændret af Jonas Hemmingsen fra Mediacom og Jan Duckert fra People Group.